Prosjektleder Odd Johansen og Statens vegvesen får riksvei 4 ut av rundkjøringen på Hadeland. Nå er Roa-Gran lagt ut på anbud.

Lyser ut veiprosjekt på Hadeland

En uke etter at Stortinget vedtok finansieringen av ny riksvei 4 på Hadeland, sendte Vegvesenet Rv. 4 Roa-Gran ut i markedet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den 4,2 kilometer lange motorveien med fire felter, er den første av tre delstrekninger på etappe to av utbyggingen av Rv. 4 Hadeland.

- Roa-Gran bør være en attraktiv utbyggingsjobb, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen.

Han har sammen med staben i Prosjekt Vestoppland brukt tiden effektivt etter at samferdselsminister Knut Arild Hareide slapp nyheten om at det etterlengtede veiprosjektet lå inne i statsbudsjettet for 2021.

- Alle som har kjørt riksvei 4 skjønner hvorfor denne strekningen er viktig, sa statsråden da regjeringen fulgte opp med forslaget til utbygging og finansiering 23. oktober.

Totalentreprise med forhandling

Vegvesenet legger ut den første kontrakten på etappe 2 Hadeland som en totalentreprise med forhandlinger. Tre entreprenører skal velges ut etter en prekvalifisering. Disse tre skal så konkurrere om å vise de beste løsningene for motorveiprosjektet.

- Vegvesenet har svært gode erfaringer med denne konkurransemetoden. Det er krevende både for entreprenør og byggherre, men det øker sjansen for at vi ender opp med de beste løsningene, sier Johansen.

Prosjekt Vestoppland har vært gjennom samme konkurranseformen på E16 Kvamskleiva, hvor Hæhre trakk det lengste strået. På E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune, har Vegvesenet skrevet kontrakt med Skanska.

- Entreprenørene som blir med i sluttspillet, får god tid til å jobbe frem de beste løsningene, som ikke trenger å være de rimeligste i kroner og øre, sier Johansen.

Mulig med 200 millioner i fratrekk

Vegvesenet legger opp til at deltakerne kan få opptil 200 millioner kroner i fratrekk på konkurransesummen:

  • 50 millioner for god organisering av prosjektet
  • 75 millioner for gjennomføring av prosjektet
  • 75 millioner for teknisk kvalitet

- Det blir særlig krevende å bygge krysset på Roa hvor E16 fra Gardermoen og Jevnaker møter riksvei 4, sier Johansen.

Planen er å starte anleggsarbeidet i september 2021. Planen er snorklipping ved årsskiftet 2023/2024. Motorveiprosjektet har en verdi på 1,5 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS