ANLEGGSDUMPER: Den lavbygde anleggsversjonen med helelektrisk drift har nyttelast på 3,5 tonn, firehjulstrekk, roterbar førerplass og toppfart på 23 km/t. Foto: Bergmann
ANLEGGSDUMPER: Den lavbygde anleggsversjonen med helelektrisk drift har nyttelast på 3,5 tonn, firehjulstrekk, roterbar førerplass og toppfart på 23 km/t. Foto: Bergmann

Bergmann klar med el-dumpere

ELEKTRISK: - I fremtiden skal alle anleggsdumpere og firehjulstrekkere med nyttelast på opptil 4 tonn bygges med vårt egenutviklet elektriske drivverk.

Publisert

Uttalelsen kommer fra tyske Bergmann Maschinenbau som nylig lanserte sin første elektrisk drevne firehjulsdumper, bygd i to versjoner. Den ene som anleggsdumper, den andre som et spesiallaget kjøretøy spesielt med tanke på det kommunale markedet.

Elektrisk visjon

Med bakgrunn i samfunnets mål om bærekraftige løsninger reduserte utslipp, besluttet Bergmann i 2017 at alle deres produkter skal komme med elektrifisert drift.

Bergmanns utviklingsteam startet i 2018 prosessen med et klart mål for øyet: Dumpere og firehjulstrekkere med nyttelast opptil 4 tonn, skal i fremtiden bygges kun med Bergmanns egenutviklede drivverk. Og første konkrete resultat er altså de to nye el-drevne modellene.

El-systemet

I tillegg til modulære litiumfosfatbatterienheter (LFP) som produseres hos Bergmann og har en total kapasitet på 24 kWh, er batterihåndteringssystemet kjernen i selskapets elektriske linje.

Bergmann peker på at lang levetid og høy sikkerhet er en fordel med LFP-teknologien. LFP er ikke brennbar og selv etter 10.000 ladesykluser garanteres solid ytelse. Sammenlignet med tidligere blåsyrebatterikonsepter krever også LFP lite vedlikehold, er lettere og kan monteres mer variabelt på maskinene. Dette er ikke minst viktig i en kompakt bygget konstruksjon. Batteriene kan lades via vanlig stikkontakt, alternativt med hurtiglader og trefaset industristrøm, opplyser Bergmann.

KOMMUNALVERSJON: Den andre nye maskinen er bygd på samme understell som anleggsdumperen, men har lastekasse og dekker også kommunalmarkedet. Foto: Bergmann
KOMMUNALVERSJON: Den andre nye maskinen er bygd på samme understell som anleggsdumperen, men har lastekasse og dekker også kommunalmarkedet. Foto: Bergmann

De nye modellene

Bergmanns C804e tilbys i utgangspunktet som tippbil eller dumper med dumperkasse, alternativt med tresidig dumperplattform bygd for anleggsbransjen.

Nyttelasten er på 3,5 tonn, noe som ifølge Bergmann gjør «site-dumperen» til ledende i markedet når det gjelder el-drift og kapasitet. Andre elektriske konsepter i samme størrelse har nyttelast på kun 1-1,5 tonn, påpeker Bergmann.

Dumperen er bygd med svingbar førerplass, har firehjulsdrift, hastighet på 23 km/t og har en høyde på under 2 meter.

Med betegnelsen M804e og med samme kjøretøyunderstell, tilbys også en versjon som er beregnet på kommunalt bruk og er bygd for å ta med seg redskap og utstyr som trengs under vedlikehold av områder. Den er beregnet for bruk både sommer og vinter.

Solid historie

Bergmann har en solid historie som maskinprodusent og rundet 60 for et år siden. I 50 år har selskapet bygd rammestyrte dumpere og leverer maskiner med nyttelast fra 2-12 tonn. I tillegg produseres også spesialmaskiner med lastekapasitet opp til 25 tonn.

Bergmann har i flere år vært representert i Norge, men importavtalen med Anleggsgruppen opphørte i 2020. Nå søker selskapet ny representant. Den norske interessen for el-driftsmaskiner generelt, har nemlig ikke gått upåaktet hen hos familiedrevne Bergmann i Meppen i Niedersachsen i Tyskland.

Powered by Labrador CMS