Materialkostnadsøkningene har vært særlig store for betongbru, der materialindeksene har økt med 30,5 prosent fra første kvartal 2021 til først kvartal 2022. Hovedårsaken er prisstigningen på stål som det er mye av i betongbruer. Arkivbilde fra bygging av bru i krysset E6/E16 ved Jessheim i juni 2016, som viser alt stålet som er i en betongbru.Foto: Hans Kristian Barbøl
Kostnader for veibygging og vinterveidrift til himmels
Byggekostnader for veianlegg har gjennomgått den største årlige økningen, fra 1. kvartal 2021 til 1. kvartal 2022, siden Statistisk sentralbyrå (SSB) la om indeksen i 2004.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Økningen kommer først og fremst som følge av høyere materialpriser, men også transport- og maskinkostnader trekker oppover, skriver SSB i en nyhetsmelding 26. april.
Kraftig økning i materialpriser
Høyere priser på en rekke materialer har gjort at materialkostnadene i byggekostnadsindeksen i alt har gått opp med 26,3 prosent det siste året. Materialkostnadsøkningene har vært særlig store for betongbru der materialindeksene har økt med 30,5 prosent. Hovedårsaken er prisstigningen på stål.
Annonse
I samme periode har det vært prisøkning for flere varer innenfor materialgruppen «annet» (se vektgrunnlag fra side 41 i dokumentasjonsrapport (PDF) fra SSB). Dette er den viktigste grunnen til at materialkostnadene knyttet til bygging av fjelltunnel og vei i dagen har økt med henholdsvis 19,6 prosent og 26,7 prosent siste år.
Materialindeksen for drift og vedlikehold i alt går opp med 25,8 prosent siste år. Asfalteringskostnadene stiger spesielt kraftig som følge av prisøkningen på bitumen.
Dyrere maskiner og transport
Maskinkostnadene ekskludert maskinfører gikk opp med henholdsvis 9,7 prosent og 11,3 prosent i totalindeksene for byggekostnadsindeks for veianlegg og kostnadsindeks for drift og vedlikehold fra 1. kvartal 2021 til 1. kvartal 2022.
Største del av denne kostnadsveksten er kommet siste kvartal, hvor vekst i dieselprisene har vært en faktor.
Også transportkostnader inkludert fører øker. Dette har særlig betydning for kostnadene knyttet til drift og vedlikehold og er hovedforklaringen for at kostnadsindeks for vinterdrift er gått opp med 11,1 prosent siste år.