FERDIG: Norges største mobilkran Liebherr LTM 1650-8.1 etter at bommen ble montert etter ankomst til Norge i juli. Foto: Kynningsrud
FERDIG: Norges største mobilkran Liebherr LTM 1650-8.1 etter at bommen ble montert etter ankomst til Norge i juli. Foto: Kynningsrud

Kynningsrud har kjøpt landets største mobilkran fra Liebherr

OSLO: Landets største mobilkran er på plass hos Kynningsrud Nordic Crane AS i Oslo, en 8-akslet Liebherr med betegnelsen LTM 1650-8.1.

Publisert
ANKOMST: Kranfører Jørgen Kristiansen (f.v.), Ove Grina som kom med i følgebilen fra Liebherr, og daglig leder Eirik Kynningsrud ved den nye Liebherr-kranen ved ankomsten til Norge. Kranbommen kommer senere i egen transport. Foto: Kynningsrud
ANKOMST: Kranfører Jørgen Kristiansen (f.v.), Ove Grina som kom med i følgebilen fra Liebherr, og daglig leder Eirik Kynningsrud ved den nye Liebherr-kranen ved ankomsten til Norge. Kranbommen kommer senere i egen transport. Foto: Kynningsrud

Kynningsrud Nordic Crane AS er i solid utvikling og etablerer seg stadig på nye steder i både Norge, Sverige og Danmark. Konsernet har over 300 enheter og et bredt spekter av kranmodeller i forskjellige størrelser. Med sin nye Liebherr LTM 1650 har firmaet valgt å gå ytterligere et hakk opp i størrelse når det gjelder mobilkraner.

- Fornyelse av våre eldre modeller i kranparken planlegges og utføres med jevne mellomrom. For et års tid siden sto en 500-tonns mobilkranen for tur, og etter vurderinger sammen med Thomas Bohlin hos leverandør Ing. Hans P Øen AS valgte vi å gå et hakk opp i størrelse til 650-tonneren Liebherr LTM 1650-8.1 som ble bestilt, sier daglig leder Eirik Kynningsrud.

Kranen har en teleskopbom med lengde på 54 meter og har løftekapasitet på 700 tonn på tre meters radius. Med jibb kan kranen oppnå en løftehøyde på 152 meter!

Debut i Drammen

Første jobb for nyinvesteringen LTM 1650-8.1 skjedde i Drammen i slutten av august. Der ble mobilkranen benyttes til montering av to store tårnkraner som skal stå på fast plass og arbeide under hele kommende byggeprosess av det nye sykehuset i byen. Under monteringen av tårnkranene hadde den nye Liebherr-kranen behov for å benytte krokhøyde på 106 meter og en løfteradius på 50 meter.

152 METER: Ferdig rigget og med jibb har kranen en rekkevidde på hele 152 meter. Foto: Kynningsrud
152 METER: Ferdig rigget og med jibb har kranen en rekkevidde på hele 152 meter. Foto: Kynningsrud
GOD UTSIKT: Man kan ikke klage på utsikten fra toppen av krana når den er fullrigget. Foto: Kynningsrud
GOD UTSIKT: Man kan ikke klage på utsikten fra toppen av krana når den er fullrigget. Foto: Kynningsrud

- Og hvor går turen videre for nykrana etter jobben i Drammen, Kynningsrud? spurte vi Kynningsrud før Drammen-løftene.

INNFØRING: Eirik Kynningsrud i hytta. Foto: Kynningsrud
INNFØRING: Eirik Kynningsrud i hytta. Foto: Kynningsrud

- Det er foreløpig ikke klart, men en kran i denne størrelsen vil kunne operere innen et stort område, også geografisk. LTM 1650-8.1 har stor fleksibilitet, og med den kan vi utføre jobber der det er behov både for lang rekkevidde og håndtering av tunge løft. Erfaringsmessig kan oppdragene for våre store mobilkraner tidsmessig varierer fra en dag til uker eller måneder. Oppgavespekteret vil veksle mellom tradisjonelle byggeprosjekter, montering av stasjonære tårnkraner, infrastrukturprosjekter, industribyggmontasjer eller for eksempel montering av betongelementer. Også i bergindustrien er en slik kran med stor kapasitet etterspurt. Siden vi er etablert med en rekke avdelinger i Norge og Sverige, i tillegg til nyetableringen i Danmark, regner vi med å utføre oppdrag i alle tre land med vår nye 650-tonner, sier Kynningsrud.

Krana kom i juli

Den nye mobilkranen kom til Norge og Kynningsrud 9. juli, og straks etter ble bommen montert på det 8-akslede chassiset. Selve monteringstiden av bommen på eller av, er beregnet til en time.

Kranførere på den nye krana blir Jørgen Kristiansen og David Edwards. Begge har fått opplæring fra Liebherr-instruktører fra Tyskland, inkludert montering og demontering av bommen.

Selve registreringsprosessen ble utført i midten av juli, og nå er det snart duket for debutjobben i Drammen.

- Med erfaring fra tidligere prosjekter har vi også valgt å bygge egen spesialhenger for frakt av bommen. Denne er bestilt fra påbygger i Sverige, kommer i september og har en konstruksjon som også forenkler monteringen av bommen etter frakt, sier Kynningsrud.

Powered by Labrador CMS