Oversiktsbilde fra Killingmos avdeling på Moreppen ved Gardermoen.

Les hva entreprenørene sier etter Killingmo-exiten

Statens vegvesen gikk ut i går og ga flere entreprenører to uker frist med å fjerne Killingmo Freseservice AS som underentreprenør på 14 kontrakter.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen gikk ut i går med krav om at underentreprenør Killingmo Freseservice AS måtte skiftes ut i 14 kontrakter etter at to «ledende personer i selskapet» er tiltalt for arbeidslivskriminalitet. Selskapet er også ilagt foretaksforelegg på 6,2 millioner kroner.

Les svaret fra Killingmo Freseservice her: – Svartelistingen hos Vegvesenet bygger på feil grunnlag

Entreprenørbedriftene som var oppført med Killingmo Freseservice som UE, har fått to uker på seg til å skifte ut Killingmo og det uten at kostnadene for Vegvesenet skulle øke.

AT.no har i dag tatt kontakt med entreprenørene for å høre hvordan de ligger an med å få skiftet ut Killingmo innen fristen:

1. NCC Industry er oppført med fire kontrakter der Killingmo er UE.

– Vi tar dette svært alvorlig og følger opp Statens vegvesens ønsker. Meldingen kom i går, så nå er vi i gang med å se på hvordan vi skal løse oppdragene uten Killingmo Freseservice, sier Tor Heimdal, ansvarlig for mediekontakt i Norge i NCC Group.

NCC har ingen egne asfaltfresere i Norge, og jobber på for å få på plass nye innleide ressurser. NCC har asfaltfresemaskiner i Sverige og Danmark, men disse er naturlig nok i arbeid siden det er sesong for asfaltering.

2. Veidekke Industri er oppført med tre kontrakter der Killingmo Freseservice er UE.

– Vi forholder oss til Vegvesenets krav, og er i gang med å se på løsninger. Vi har heldigvis fått frest unna det meste i sommer. Vi skal få inn alternative fresere på resten. I Veidekke har vi har egne asfaltfreser i tillegg til at vi leier inn andre. Det blir litt rokeringer, men vi skal å få på plass erstatninger for Killingmo-maskinene, sier kommunikasjonssjef Helge Diset i Veidekke Norge.

Han opplyser videre at Killingmo ikke er benyttet på Trondheim 2020–2025 siden 2021.

3. Stian Brenden Maskinservice er oppført med to kontrakter med Killingmo Freseservice som underentreprenør.

– Vi er ferdige med asfaltfresingen der Killingmo var involvert i våre SVV-kontrakter for i år. Dermed er ikke dette noe problem for oss. Vi vil bruke andre neste gang til asfaltfresing, siden det er det SVV krever. Og det har vi da relativt god tid til å få på plass, så det skal gå bra, sier daglig leder Stian Brenden.

4. Mesta har veidriftkontrakt Gjøvik-Romerike 2022–2027 for Statens vegvesen, med Killingmo Freseservice som en UE.

– Saken med Killingmo kom overraskende på oss i går. Det er bare en realitet vi må forholde oss til. Vi jobber med å få på plass en erstatter nå, sier Hulda Tronstad som er leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Mesta.

5. Svevia Norge er oppført med kontrakten Østerdalen 2020-2025, en kontrakt der Killingmo må fjernes som UE.

– Vi har brukt Killingmo Freseservice som UE tidligere, men har ikke brukt dem hos oss i år. Beskjeden fra Vegvesenet gjør at vi ikke kommer til å bruke den fremover heller, sier adm. direktør Lars Reitan i Svevia Norge.

6. Vaktmesterkompaniet har den store driftskontrakten Oslo-Gardermoen 2021–2026 med Statens vegvesen, der Killingmo Freseservice er oppført som UE ifølge Vegvesenets oversiktsliste. 

AT.no har ikke fått svar fra adm. direktør Hans Jørgen Sundby i dag på vår henvendelse om i hvilket omfang Vaktmesterkompaniet bruker Killingmo per nå i kontrakten, og hvor lett det eventuelt er å få på plass en erstatter innen to uker.

7. Østlandske Vei og Betong skulle benytte Killingmo Freseservice i Oslo nå fremover.

– Vi tar beskjeden fra Statens vegvesen svært alvorlig. Det var tiltenkt at Killingmo skulle frese på vårt prosjekt i Oslo. Det blir selvfølgelig ikke aktuelt nå, og vi har allerede fått på plass en annen bedrift som skal frese asfalt på prosjektet, sier daglig leder Ingemar Bråten.

8. Velde Asfalt har kontrakten Stor-Oslo 2023 med Statens vegvesen. AT.no har foreløpig ikke fått svar på i hvilket omfang Velde bruker Killingmo per nå i kontrakten, og hvor lett det eventuelt er å få på plass en erstatter innen to uker.

Powered by Labrador CMS