RASTEPLASSER: Langs vegen i Hol kommune ligger Vardestopp og Ørteren rasteplasser vakkert til ved vannet Ørteren, med god sikt mot Hardangerjøkulen på klarværsdager. Nå skal de rustes opp.

Søker entreprenør til to nye rasteplasser

ÅPENT ANBUD: Statens vegvesen søker entreprenør til to nye rasteplasser langs Nasjonal turistveg Hardangervidda.

Publisert Sist oppdatert

De to eksisterende stoppeplassene skal nå oppgraderes med parkering og oppholdsareal. Landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim står for utformingen av rasteplassene langs rv. 7, som likner hverandre både i et karakteristisk uttrykk og sin løsning, forteller landskapsarkitekt Svein Erik Bergem hos Bjørbekk & Lindheim:

-Rasteplassene Vardestopp og Ørteren er utformet etter samme lest i et forsiktig og lavmælt uttrykk med mottoet «LA VERE» som utgangspunkt; altså lage anlegg med så små inngrep i naturen som mulig.

Vardestopp og Ørteren rasteplass:

Vardestopp og Ørteren rasteplasser ligger langs rv. 7 over Hardangervidda og på sørsiden av det regulerte vannet Ørteren i Hol kommune. De to eksisterende rasteplassene skal nå oppgraderes med parkering og oppholdsareal. Det skal gruses en sti i enkel standard mellom rasteplassene og Ørteren. Det skal også anlegges en ny Molok på hver rasteplass.

Et lavkarbon-betongdekke «Kragen», er utformet som oppholdsareal og et element som formidler overgangen fra det menneskeskapte veganlegget til det naturlige landskapet, forteller Bergem:

Bygg- og anleggsarbeidene utlyses som et åpent anbud i februar og skal etter planen påbegynnes i juni for å stå ferdig i september 2024.

-Betongkragen er rettlinjet og stram inn mot veganlegget, og bukter seg i ei organisk mjuk linje ut mot det naturlige landskapet og skaper varierte og unike små oppholdssteder.

-Vi ser frem til å signere kontrakt med en av regionens mange dyktige entreprenører, sier Per Finborud hos Statens vegvesen; strekningsansvarlig for Nasjonal turistveg Hardangervidda.

Tilbudsfristen er 8.mars klokken 12:00.

Powered by Labrador CMS