BYGDE NYTT: 2000 m2 nytt bygg på en 10 mål stor tomt i Røyken næringspark står klart og er det nye tilholdsstedet til Gummi-Industri AS. Her er det rikelig med plass, inne og ute. Foto: Klaus Eriksen

Tok tungt løft for å flytte Drammensmatta

FLYTTET: Produsenten av sprengningsmattene Drammensmatta hadde holdt til på samme sted siden 1949, men ble skviset i alle ender. - Enten måtte vi legge ned fabrikken, eller satse.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

TØFT YRKE: En av de ansatte med spesialverktøy for å trekke «sytråden» gjennom forborede hull. Sytråden er 13,4 mm tykk stålwire! Foto: Klaus Eriksen

Dette sier eier i daglig leder Asbjørn Berge i Gummi-Industri AS, selskapet som produserer sprengningsmattene Drammensmatta og gummislodder til bruk på grusveier.

Samme sted i 70 år

Gummi-Industri AS ble etablert på Gulskogen i Drammen i 1949, og begynte tidlig å utvikle produkter fra brukte bildekk. På 70-tallet kom satsingen på sprengningsmatter, og det er dette selskapet er mest kjent for nå. I rundt 70 år ble mattene produsert ved anlegget i Gulskogen i Drammen, men lokalene satte etter hvert klare begrensninger på utviklingsmulighetene.

- Det begynte å bli veldig trangt ved anlegget. Med årene ble det bygget kjøpesenter og skole der, og i tillegg måtte BaneNor ta litt av uteplassen/lageret vårt for å utvide jernbanen. Enten måtte vi legge ned fabrikken, eller satse, sier Berge.

SMILER: Drammensmatta-sjefen Asbjørn Berge i Gummi-Industri AS er glad for satsingen selskapet har gjort. Foto: Klaus Eriksen

Stressende

Foruten «press fra omgivelsene rundt», begynte det også å melde seg en del vedlikeholdskostnader for å ivareta bygg og lokaler. Men det viktigste var uteplassen, eller mangel på uteplass, som ble en virkelig sinke i produksjonen.

- Det ble veldig mye stress, for vi kunne ikke ta inn mer råvarer enn vi klarte å selge, og vi kunne ikke ha særlig mye liggende på lager. Resultatet var at det ble ufremkommelig for lastebiler, og store logistikkutfordringer, sier Berge videre.

Selskapet fikk med seg banken, og bygde nytt bygg på 2000 m2 på en 10 mål stor tomt på Røyken næringspark. Med dette bygget har Gummi-Industri fått rikelig med boltreplass og en helt annen hverdag.

- Vi bygde for fremtiden da vi først skulle bygge, og pr. i dag har vi mer plass enn vi trenger. Derfor leier vi ut deler av lokalene, inntil vi eventuelt trenger dem selv. Det er markedet som styrer dette, sier Berge.

PRODUKSJONEN: Tre slike stasjoner var i drift da A&T var på besøk i oktober. Selskapet har rikelig med plass og utvidelsesmuligheter. Foto: Klaus Eriksen

Selskapet har også fått på plass en returordning av gamle skytematter og slodder, noe som er påkrevd i forhold til miljøregnskapet.

Mye råmateriale

Fjoråret ble dårlig, hovedsakelig på grunn av pandemien da tilgangen på råvarer ble begrenset, men når er det fart på sakene, opplyser Berge. Selskapet har ti ansatte, og åtte av dem er i produksjonen. Selskapet produserer rundt 1600 sprengningsmatter i året, i tillegg til noen andre produkter.

- Når én matte veier 1200 kg, blir det en del tonn, smiler Berge.

Nærmere bestemt gjenbruker Gummi-Industri AS nærmere 100.000 lastebildekk i året. Dette betyr at dekk som i utgangspunktet kun har en levetid på 1-2 år, får forlenget levetiden betydelig. Berge sier normal levetid på skytematter er 5-10 år (kan variere stort ut fra vedlikehold, bruk og steintype), og for gummislodder kan det fort være 20 års levetid (mer stabil levetid). Berge påpeker at etterbruken av gamle dekk slår positivt ut på miljøregnskapet, og han må innrømme at han også er stolt over at de har klart å opprettholde produksjon av disse produktene i Norge.

Flere sømmer

BORMØNSTER: Det er ikke kun i røysa man planlegger egne boremønstere. Også på mattene som benyttes er det system. Foto: Klaus Eriksen

A&T var på plass i produksjonslokalene i høst, og fikk et innblikk i det som unektelig er et fysisk tøft arbeid. Gummi-Industri bruker 12 sømmer når bildekkene sys sammen til sprengningsmatter, og «sytråden» er av type 13,4 mm galvanisert wire! Ifølge Berge syr de fire sømmer mer enn det som er vanlig blant konkurrentene, og grunnen er ønske om å gjøre mattene ekstra holdbare og stabile.

- Med nye lokaler og bedre lagrings- og produksjonsfasiliteter, ser dere nå lyst på livet?

- Ja, det må vi kunne si. At vi torde å satse, og i tillegg har fått noen gode avtaler med store sprengningsaktører og en stor forhandler på Vestlandet som dekker opp den regionen, er positivt, sier Drammensmatta-sjefen.

Powered by Labrador CMS