Inge Eriksen tar sats og hopper ut i det med ny spesialtilpasset Volvo-graver.
Den eneste koblingen Inge Eriksen trenger å tenke på, er el-kabelen til rototilten.
Maskinen kan betjenes med én hånd, eller som standard maskin. Modus endres med en bryter.
Fra venstre: Bjørn Inge Strøm, BIS Maskin, Inge Eriksen, maskinfører, Svein Olsen, Volvo Østfold og Anne-Cathrine Solerød, NAV Hjelpemiddelsentralen Østfold, hygger seg på tomta.

Fra Arkivet: Inge fikk nytt liv i ombygget maskin

Artikkel fra A&T nummer 2, 2012, der NAV hjalp til med å bygge om en gravemaskin. Tekst og bilder er ved Klaus Eriksen.

- Dette betyr veldig mye. Etter at jeg ødela meg var det ingen som ringte og lurte på om jeg ville ha jobb, sier Inge Eriksen og tar sats og hopper ned fra sin splitter nye ombygde Volvo EC250DL-graver som er tilpasset førere med én arm.

Nå er han i full jobb hos BIS Maskin i Spydeberg, mer eller mindre som resultat av en tilfeldighet etter at han møtte BIS Maskin-eier Bjørn Ingar Strøm på en bensinstasjon sist sommer. De kjente hverandre litt fra før og slo av en prat.

- Inge kjørte en ombygget Sandvik Commando-borevogn på den tiden, men la til at dette var tungt arbeid. Det slet ut den friske armen hans. Samtidig trengte vi folk med maskinerfaring, og Inge har kjørt både gravemaskin og borevogn, sier BIS Maskin-sjefen Strøm.

NAV stiller opp

Ballen var i gang, og NAV ble koblet inn. Inge var redd for at han hadde brukt opp «kvoten» sin med den ombygde Sandvik-maskinen, men NAV svarte at også mennesker med handicap har rett til å bytte jobb. Det eneste NAV krevde var at Eriksen måtte ha en arbeidskontrakt, og at BIS Maskin var villige til å investere i skikkelig utstyr.

Dette er endret på maskinen

Distriktssjefen i Østfold, Svein Olsen sier følgende endringer er gjort på maskinen slik at Inge Eriksen skal betjene den med beina og én arm:

* Styreenhet for aggregatet er på venstre spak.

* Bom opp og ned styres med den nye høyre fotpedalen.

* Skuffen styres med den nye venstre fotpedalen.

* Strømstyring til rototilten sitter på venstre spak med to ruller. Klypa på rototilten styres med to knapper på venstre spak.

* En ekstra styringsboks fra SV AB er montert.

Mye utstyr

Maskinen er også levert med en del utstyr som skal gjøre det enklere for Eriksen å jobbe selvstendig:

* Oilquick HK-feste er montert slik at Eriksen skal unngå å koble fra hydraulikkslanger. Det eneste han trenger å koble til/fra er el-kabelen til rototilten.

* Rototilt (Steelwrist).

* Elektrisk oppladbar fettpresse til rototilten.

* Ekstra lys, generator på 120A.

* To-falls laser og vinkelkjenner på tilten (Micro Digger fra Scanlaser).

* Sentralsmøring (standard).

* Graveskuffe, pusseskuffe, kabelskuffe.

- Vi hadde for kort tid siden noen som ønsket å bygge om en Gråtass fra 1962, men det gikk vi ikke med på, smiler Anne-Cathrine Solerød i NAV Hjelpemiddelsentralen Østfold.

Strøm og BIS Maskin investerte i en ny Volvo EC250DL-graver, og sammen med NAV og Volvo la de en plan for hvordan den skulle bygges om slik at Eriksen kan betjene den med beina og venstre arm. Høyre arm mistet Eriksen i en ulykke ved et transportbånd for flere år siden.

Ekstra styringsboks

Volvo monterte inn en ekstra «boks» fra SV AB, slik at det nå sitter to styringsbokser i 26-tonneren mot normalt én. Den ene styrer énhånds-funksjonene, og den andre styrer tilten.

I tillegg måtte den venstre spaken bygges om vesentlig slik at flere bevegelser kan styres fra denne.

Et ekstra pedalsett er også montert, men alle originale pedaler og spaker er fremdeles intakte på maskinen. Ønsker man å betjene maskinen på vanlig måte, bytter man enkelt med et tastetrykk.

Like krav

Bjørn Inge Strøm i BIS Maskin stilte krav om at maskinen måtte bli så god at Eriksen kunne jobbe 100 prosent.

Tilsvarende krav hadde Eriksen. Han ønsker å utføre alle oppgaver selv, uten å be om hjelp fra sine arbeidskollegaer.

Fakta: BIS Maskin AS

* Etablert I 2004 av Bjørn Ingar Strøm (BIS).

* 43 ansatte, 63 mill. i omsetning i fjor og 70 mill. i budsjettet for 2012.

* Utstyr: 15 gravere, én dumper, én dozer, én knuser, to sorteringsverk, tre hjullastere, seks lastebiler. Av merker på anleggsmaskinene har selskapet Volvo, Doosan og Caterpillar. Lastebilene er Mercedes-Benz, Scania og Volvo.

* Utfører: Tradisjonelle entreprenøroppgaver som opparbeiding av tomter, vann og avløp, kabelgrøfter, kabeltrekking og anleggsgartner. Er i tillegg spesialisert innen jernbanerelaterte oppgaver. Har kontrakter fra 100.000 kroner til 20 millioner.

* Flyttet i september inn i splitter nytt bygg i Spydeberg. Bygget har kontorer, verksted og vaskehall. Totalt bruksareal er ca. 600 m2.

- Tilvenningen har gått fint, men det er elleve år siden jeg har sittet i en gravemaskin. Derfor trenger jeg litt tid for å bli vant med fotpedalene og spaken, sier han.

- Dette går bra. Inge har trent en del på tomta her, og jeg er ikke bekymret for at han ikke skal få det til, sier Strøm.

Ny generasjon

Distriktssjef Svein Olsen i Volvo sier maskinen Eriksen skal kjøre er den første i den nye modellen som leveres i Østfold.

De nye DL-graverne er en helt ny generasjon gravemaskiner med nye motorer og nytt hydraulikksystem.

- Kapasiteten på motoren i denne maskinstørrelsen er økt fra 160 hk til 202 hk. Steg IIIB-utslippskravene tilfredsstilles med hjelp av EGR og keramisk dieselpartikkelfilter (brenner filteret rent). Hydraulikken i den nye modellen har høyere trykk som gir større hastigheter, og maskinen graver slett helt inn, sier Olsen.

Forsiden nå