På denne 26 mål store tomten skal det etableres tungbilsenter med fossilfri fyllstasjon og døgnhvileplasser.
Speditørterminalen er jevnet med jorden. Men tomten består og blir i fremtiden til stor nytte for miljøvennlig tungtransport. (Foto: Per Dagfinn Wolden)

Her kommer nytt tungbilsenter

Etablerer døgnhvileplasser og fyllestasjon på Alnabru i Oslo.

På en 26 måls tomt, hvor blant annet ærverdige Speditørterminalen lå, skal det bygges fossilfri fyllestasjon for tungtransport og døgnhvileplasser for lastebilsjåfører. Tungbilsenteret realiseres om et års tid.

Initiativtager til storsatsingen, NHO Logistikk og Transport (NHOLT), har samarbeidet med Oslo kommune i et par år om tungbilplanen.

- Først ute

På den 26 mål store tomta skal to viktige behov tilfredsstilles, nemlig døgnhvileplasser for sjåfører og en fossilfri energistasjon.

- Dette er en særdeles viktig klimaløsning for tungtransporten. Tungbilplanen som omfatter drivstoff-fylling, døgnhvileplasser og trafikkløsninger, er i samarbeid med leverandører av drivstoff, Nova og Statens vegvesen, forteller Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHOLT til AT.no.

Han understreker følgende:

- Dette er et stort steg mot fossilfri tungtransport i Norge. Bussnæringen kjører allerede på utslippsfri biodiesel og biogass, drosjenæringen er på god vei, og nå blir Oslo først ute med fossiltfritt for tungtransporten.

Samles

Tungbilsenteret etableres på tomten som Speditørterminalen holdt til i Verkseier Furulunds Vei. Terminalen, som nå er jevnet med jorden, var et resultat av at Oslo kommune ønsket å samle store deler av byens spedisjonsforretninger på et sted.

Forsiden nå