KANDIDAT: Ford Otosan skal nå lanseres i Vest-Europa.

Hvilken lastebil blir årets lastebil 2019?

Onsdag 19. september kåres «Truck of the Year» i Europa for 2019. Pris­utdelingen skjer på standen til vinneren under IAA i Hannover.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I 1977 startet kåringen av Truck of the Year i Europa, og prisen er blitt den mest prestisjefylte utmerkelsen for lastebilbransjen.

Vinneren blir den produsenten juryen mener står for det viktigste bidraget i utviklingen innenfor transportindustrien. Sikkerhet og miljø er blant viktige faktorer når vinneren skal kåres.

Det spesielle ved årets kandidater er at våre to svenske naboer, Scania og Volvo, kjemper med «Ford Trucks New Truck», en for oss i Norge relativt ukjent tyrkisk produsent.  

Navn på IAA

Navnet på denne tyrkiske kandidatens nye trekkvogn blir ikke offentligjort før på IAA. Som kjent trakk Ford seg for en del år siden ut av lastebilbransjen, men den tyrkiske divisjonen fortsatte å produsere og utvikle lastebiler for hjemmemarkedet.

Nå har Ford Otosan lansert en trekkvogn som skal markedsføres i Vest-Europa. Bilen er moderne både når det gjelder teknikk og design, og det går tydelig frem at den er beregnet på det vest-europeiske markedet i tillegg til det viktige tyrkiske hjemmemarkedet.

Ford Otosan har satset på å utvikle alle de viktigste komponentene selv.

Scania Urban Series L&P

Med lanseringen av sine to nye modellene for by- og distribusjonskjøring har Scania fornyet hele lastebilrangen siden de høsten 2016 lanserte nye R- og S-serier. Disse vant for øvrig prisen i 2017.

Med Scanias modulære oppbygging for de nye distribusjonsseriene har kundene helt nye muligheter for å spesifisere bilene. Med de nye seriene kom Scania også med en ny 6,7-liters motor og en oppgradert 9-liter.

Den lavbygde L-serien er perfekt for de som skal mye inn og ut av førerhytta da denne er flyttet frem og senket. 

Volvo på full fart

Volvo FH LNG, gassdrevne biler, er på full fart inn i langtransportindustrien i Europa da dette er en effektiv måte å gjøre langtransport mer miljøvennlig.

Da Volvo bestemte seg for å lage sin gassmotor tenkte de noe annerledes enn andre produsenter. Otto-prinsippet ble valgt bort, og Volvos løsning går i korthet ut på at gassen antennes med en liten andel diesel på samme måte som dieselmotoren.

Dette gjør at gassmotoren får de samme egenskapene som dieselmotoren mens antenning med tennplugg (Otto-prinsippet) gir en lavere effekt av drivstoffet.

Anlegg&Transports Torbjørn Eriksen er norsk medlem i juryen som kårer årets lastebil i Europa.

Powered by Labrador CMS