Hydrema 707G ble vist for første gang på Bauma 2019 i München. Bildet er tatt av Hydrema før messen startet.
Hydrema 707G ble vist for første gang på Bauma 2019 i München. Bildet er tatt av Hydrema før messen startet. (Foto: Hydrema)

Ny Hydrema-dumper

«Site-dumper som ikke er en site-dumper», opplyses det fra den danske Hydrema-produsenten.

Da verdens største anleggsmesse Bauma åpnet i München mandag 8. april, presenterte den danske maskinprodusenten en dumper, Hydrema 707G, som bryter med gamle konvensjoner, ikke minst i England, som er verdens største marked for såkalte site-dumpere.

- Site-dumpere er involvert i omkring en tredjedel av alle ulykker med anleggsmaskiner i England. Hvert år mister mange maskinførere livet eller blir alvorlig skadet i ulykker med site-dumpere. De vanligste ulykkesårsakene er at maskinene velter og ruller rundt, eller at føreren kastes av maskinen under kjøring i ujevnt terreng. I andre situasjoner påkjøres arbeidere eller fotgjengere av dumpere som følge av at føreren har dårlig sikt, forklarer Hydremas utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Derfor forekommer det også at tradisjonelle site-dumpere rett og slett erklæres uønsket på byggeplasser på grunn av sikkerhetsrisikoen.

Hydrema 707G ble vist for første gang på Bauma 2019 i München. Bildet er tatt av Hydrema før messen startet. Foto: Hydrema

Nå kjører den danske produsenten inn på markedet med liten dumper som bryter med tidligere forestillinger om hvordan en site-dumper skal være. I virkeligheten er den nye Hydrema-maskinen nemlig slett ikke en site-dumper, men «en profesjonell, leddstyrt dumper som er nedskalert» ifølge produsenten.

Arbeidsmessig vil den typisk kunne sammenlignes med en gravemaskin på fem til seks tonn.

Første skudd på stammen

- Ingen andre fabrikker har startet helt forfra og utviklet et annerledes konsept. Det er det som skal til. Derfor har vi hos Hydrema ganske enkelt krympet den kjente Hydrema 912-dumperen og videreført alle de gode kvalitetene i en mindre dumper, som heter Hydrema 707G. Resultatet er en site-dumper som byr på både god sikt, høy stabilitet og sikker beskyttelse av føreren, sier Thorkil K. Iversen.

Hydrema 707G-dumperen er første skudd på stammen i en ny familie av Hydrema-maskiner til jordflytting. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (75 hk) og 90 kW (122 hk), der den største modellen får tilnavnet «power+».

Her står nyheten på Hydremas stand på Bauma 2019. Foto: Øyvind Ludt, AT.no

Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema tilfredsstiller allerede nå 2020-emisjonskravene ved å gå direkte til Steg V. På 55 kW-modellen oppnås dette uten bruk av AdBlue. Dumperens egenvekt er 5,3 tonn, og lasteevnen er på 6,5 tonn.

707G er utstyrt med hydrostatisk girkasse og dermed fullt variabel hastighet opptil 34 km/t, uten avbrudd i trekkraften.

I tillegg sørger ECO-modus på hydrostaten for et minimalt drivstofforbruk. Det gjelder også start/stopp-funksjonen, som fungerer på samme måte som i en personbil. Det gir stor drivstoffbesparelse, siden en dumper typisk går på tomgang 40 prosent av tiden.

God sikt i alle retninger

- I motsetning til standard site-dumpere, tilfredsstiller Hydrema 707G krav til kjøring på vanlig vei med full last. Sikkerheten er i høysetet – på 707G har lys og speil alltid riktig plassering i motsetning til på site-dumpere med dreibart førersete, der man hele tiden må bruke krefter på å rotere setet, sier utviklingssjefen.

- Vår hovedoverskrift for 707G er sikkerhet, og da er sikt helt avgjørende. Forover og til sidene er det 100 prosent fri sikt, og bakover trenger man aldri orientere seg over lasten, men har full sikt takket være store speil og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i førerhuset, som vi ganske enkelt har kopiert fra vår MX-hjulgraver. Det betyr at førerhuset er både ROPS- og FOPS-beskyttet», forklarer han videre.

Det er ett trinn inn i førerhuset på nye Hydrema 707G. Foto: Hydrema

Med såkalt one-step-entry trenger føreren bare ta ett trinn for å komme inn i førerhuset, og han kan bli sittende i førerhuset mens dumperen lastes. I England må man vanligvis på tradisjonelle site-dumpere gå ut av førerhuset under lasting av maskinen.

Chassis som på større dumpere

For best mulig stabilitet, har Hydrema ganske enkelt kopiert chassiskonstruksjonen fra 912-modellen.

Det betyr at den er utstyrt med Hydremas dreieledd med pendelstag og doble hydrauliske stabilisatorer. I tillegg sikres maskinens effektivitet ved at MultiTip er standard. Det gir 707G stor fleksibilitet og gjør at den også er ideell til arbeid på små flater.

Med 700 mm brede dekk har 707G et marktrykk på 83 kPa.

Også multi-maskin

Maskinføreren har tilgang til alle funksjoner ved hjelp av en flerfunksjonsspak på høyre armlene. Akkurat som på Hydrema 912-dumperen følger spaken setets bevegelser. I tillegg er førerhuset som standard fjæret og utstyrt med klimaanlegg.

I tillegg til de to nevnte maskinene kommer det senere ytterligere en modell. Nemlig en dumper i multi-chassis-versjon. Det gir blant annet mulighet til å utstyre maskinen med flatt lasteplan i forbindelse med kjøring med materiell eller for eksempel med saltspreder. Multi-maskinen får dermed karakter av å være en redskapsbærer. Grunnmodellen for multi-en blir den store versjonen av 707G med 90 kW-motor.

Forsiden nå