SAMSPILL: Volvo Penta legger stor vekt på at motor og eksosetterbehandlingssystem skal jobbe sømløst sammen.
SAMSPILL: Volvo Penta legger stor vekt på at motor og eksosetterbehandlingssystem skal jobbe sømløst sammen. (Foto: Volvo CE)

Volvo Penta med Steg V-oppgradering

MÜNCHEN (AT.no): Volvo Penta har oppgradert sin motorserie for offroad-applikasjoner slik at alle motorer nå tilfredsstiller verdens strengeste avgasskrav, Steg V i Europa.

Det er lagt særlig stor vekt på at motor og etterbehandlingssystem skal jobbe sømløst sammen. Dette gir maksimal passiv regenerering under normalt bruk, noe som praktisk talt eliminerer at anleggsmaskinen må stanse for ekstra regenerering av partikkelfilteret. Dette øker selvsagt produktiviteten.

Oppgraderingen til Steg V har medført at D5- og D8-motorene krever 20% mindre kjøling, slik at motorene i de fleste tilfeller kan leveres med mindre radiator. Utover dette har Volvo Penta klart å redusere drivstofforbruket i hele motorprogrammet med inntil 5%, noe som selvsagt også reduserer CO2-utslippene.

Ytterligere en fordel for kundene, er at oljeskifts-intervallet er endret fra 500 til 1000 timer.

For å vise bredden i Volvo Group, vil Volvo Penta stille ut sammen med søsterselskapene Volvo CE, Volvo Trucks og Volvo Financial Solutions på anleggsmessen Bauma i München i april 2019.

Volvo Penta kommer til å vise hele offroad-programmet med motorseriene D5, D8, D11, D13 og D16 som dekker effektområdet fra 143 til 796 hk.

Forsiden nå