Det øker stadig på med elektriske lastebiler/vogntog på veiene i Norge og Europa for øvrig. Flere ønsker å få på plass slike biler i sin flåte, men noen ulemper er til hinder. Bilen på bildet er en Scania L25 med skappåbygg fra SKAB og elektrisk kjølemaskin fra Frigo Block som kjører matvaredistribusjon i Norge.
Det øker stadig på med elektriske lastebiler/vogntog på veiene i Norge og Europa for øvrig. Flere ønsker å få på plass slike biler i sin flåte, men noen ulemper er til hinder. Bilen på bildet er en Scania L25 med skappåbygg fra SKAB og elektrisk kjølemaskin fra Frigo Block som kjører matvaredistribusjon i Norge.

De fleste transportørene vil gå over til batteri/alternativt drivstoff

Rekkevidde, få ladestasjoner, tunge batterier og dyr investering gjør at mange dropper det - foreløpig.

Publisert

83 % av transportselskapene i Europa ønsker å gå over til elektriske kjøretøy (EV) eller alternative drivstoff i flåten, ifølge en ny studie utført av AddSecure, europeisk leverandør av sikre IoT-tilkoblingsløsninger.

Krav fra kundene er en viktig årsak til dette. Imidlertid avdekket studien fire viktige utfordringer som disse selskapene står overfor når de skal gjøre skiftet:

Rekkeviddeutfordringer, mangel på ladepunkter, tunge batterier og høye kostnader for elbiler.

Den europeiske undersøkelsen viser at ett av fire (26 %) transportselskaper anser bærekraft som den primære faktoren for å ønske å gå over til en mer klimavennlig flåte. Mer enn én av fem (23 %) sa at krav fra kunder er hoveddriveren for overgangen.

Behov for større investeringer

- Disse funnene synliggjør behovet for større investeringer i teknologi og infrastruktur for å støtte overgangen til bærekraftige flåter i Europa, både når det gjelder å møte transportselskapenes krav og i sin tur for at de skal kunne møte kundenes krav. Uten slike investeringer vil transportselskaper slite med å overvinne disse utfordringene og møte den økende etterspørselen etter miljøvennlige transportløsninger, sier Claes Ödman, president Smart Transport hos AddSecure.

Utfordringene

Over to tredjedeler (70 %) av europeiske transportselskaper sa at bekymringer om et kjøretøys begrensede rekkevidde (rekkeviddeangst) er en betydelig utfordring. Mangelen på ladepunkter langs veiene er også nevnt som en bekymring for mer enn tre av fem 65 %, mens både den tunge vekten på batteriene og de høye kostnadene for elbiler ble nevnt som utfordringer av mange (50 %).

- Hos AddSecure forstår vi utfordringene transportselskaper står overfor i deres overgang til bærekraftige flåter. Derfor er vi forpliktet til å tilby innovative, smarte løsninger som bidrar til å overvinne disse utfordringene og støtter overgangen til elektriske og alternative drivstoffkjøretøyer for en mer bærekraftig fremtid, sier Ulrika Allén, VP Products and Technology, Smart Transport hos AddSecure

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført mellom oktober og november 2022. Den paneuropeiske undersøkelsen inkluderte 17 spørsmål og ble delt med bedrifter i ti land.

Totalt deltok ca. 300 bedrifter.

Powered by Labrador CMS