NYHET: Nå er den oppgraderte versjonen av Ford Transit Connect avduket og snart klar for markedene.

Ford avduket ny Transit Connect

Ford Pro har avduket ny generasjon av en av sine mest solgte varebiler i Norge, Transit Connect. Nå er hele Transit-familien totalfornyet og elektrifisert.

Publisert Sist oppdatert

– Nye Transit Connect har blitt mye bedre på mange av de punktene vi vet våre varebilkunder setter pris på. Den har fått et større lasterom, et hi-tech-førermiljø og det siste av avanserte førerassistanseteknologier. Den kompakte varebilen blir også tilgjengelig med firehjulstrekk, sier salgssjef Espen Markussen for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

FRONTEN: Bilen ute på landeveien.

Nye Transit Connect kommer i både lang og kort utgave, og kan leveres med utstyrsnivåene Trend eller Limited. På sistnevnte er blant annet 17 tommers aluminiumsfelger.

– Sammen med nye Transit Courier og den kommende elektriske E-Transit Courier betyr dette at vi har vårt beste utvalg av kompakte varebiler noensinne. Legger vi til nye Transit Custom, Transit 2T, som begge er tilgjengelig i elektriske varianter, i tillegg til nye Ranger så er det få andre som kan vise til en tilsvarende bredde i sitt sortiment. Med god støtte fra Ford Pro support og software for å bedre produktiviteten til våre nyttekjøretøykunder, er dette en uslåelig pakke, sier Markussen.

Bedre kapasitet

Tredje generasjon Transit Connect har bedre kapasitet med lastevolum på 3,7 m3 eller 3,1 m3. Maksimal nyttelast er 820 kg*, og maks hengervekt er 1500 kg**.

Bilen kommer med 2.0-liters EcoBlue turbodieselmotor (122 hk eller 102 hk). Det nye firehjulstrekksystemet kommer i kombinasjon med 122 hk-motoren og en 6-trinns manuell girkasse. En 7-trinns automatgirkasse kan også leveres med den samme motoren med forhjulstrekk. 102 hk-varianten kommer med 6-trinns manuell girkasse og forhjulstrekk. Ford Pro skriver at forventet drivstofforbruk er ned mot 0,48 l/mil.

Ladbar hybrid

For første gang kan Transit Connect fås som ladbar hybrid med et mål om en helelektrisk rekkevidde på opptil hele 110 km. Den kan også hurtiglades (DC-lading) med en hastighet på inntil 50kW.

Transit Connect ladbar hybrid har en 1.5-liters EcoBoost-motor som sammen med et batteri og en elektrisk motor leverer 150 HK og et dreiemoment på 350 Nm. Maksimal nyttelast er 770 kg*, mens tillatt tilhengervekt vil være 1400 kg**. Den vil kunne lades på en 50 kW DC-hurtiglader, eller med ombordladeren på 11 kW AC.

INTERIØRET: I kombinasjon med varme i rattet kan kundene velge alternative forseter godkjent av den tyske organisasjonen for rygghelse (!).

Heldigitalt og moderne førermiljø

Nye Transit Connect kommer også med mye teknologi, blant annet et heldigitalt 10-tommers instrumentpanel som standard. Ved førerplassen er det en sentralt plasserte 10-tommers berøringsskjermen som også kan fås med «Tilkoblet navigasjon». Trådløs Android Auto og Apple CarPlay er også tilgjengelig, og i Limited-modellen får man med trådløs lading av mobiltelefonen som standard. Det er enkelt å lade større enheter som bærebare PC-er fordi USB-utgangene i kupeen gir opptil 45 watt.

I kombinasjon med varme i rattet kan kundene velge alternative forseter godkjent av den tyske organisasjonen for rygghelse (Aktion Gesunder Rücken (AGR)). Med disse får du fireveis elektrisk regulerbare korsryggstøtte og justerbar forlenget benstøtte for god komfort.

Ryggehjelp

Som standard er flere førerassistansesystemer som antikollisjonssystem med automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling unnamanøvreringsassistent og veikryssassistent for å forhindre eller redusere konsekvensene av kollisjoner med andre trafikanter.

LØSNINGER: Det er flere smarte løsninger inne i førerkabinen

Et ryggekamera og et blindsoneinformasjonssystem med varsel for kryssende trafikk er standard på Limited. Det er også den innovative teknologien, «Varsel ved utgang», som skal forhindre at fører eller passasjer åpner døren og treffer forbipasserende trafikanter.

Nye Transit Connect er også tilgjengelig med andre teknologier. Med Pro Trailer Backup-assistenten blir rygging med tilhenger langt enklere fordi du kan overvåke ryggingen fra skjermen inni bilen og manøvrere ved hjelp av et eget roteringshjul.

Produksjonsstart er satt til våren 2024

* Maksimal nyttelast varierer og er basert på tilbehør og kjøretøyets konfigurasjon

** Maksimal tilhengervekt varierer avhengig av last, kjøretøyets konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer.

 

Powered by Labrador CMS