NYE MÅL SETTES: I og disse blir lastebilen sentral for å få ned utslippene ytterligere. Illustrasjonsbilde
Oleh_Slobodeniuk
Økning i kjørte kilometer for nyttekjøretøy, høy dieselandel
TUNGT MÅ ØKE: I 2024 gikk utslippene fra veitrafikken i Norge ned med 6,1 prosent. Tungbilene blir sentrale i videre kutt.
Utslipp av klimagasser gikk ned fra 8 millioner tonn CO2 i
2023 til 7,5 millioner tonn i 2024, melder Statens vegvesen. Totalt i Norge var
utslippene 45 millioner tonn CO2 i fjor, en nedgang på 3,5 prosent der
reduksjonen fra veitrafikken får en stor del av æren. En del av æren tar også
politikerne.
– Det er gledelig at vi etter flere år med god
klimapolitikk, bred elbilsatsing og solid arbeid fra transportsektoren,
fortsetter å se en jevn nedgang i klimagassutslippene fra veitransporten, sier
samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Det viser at regjeringens tiltak fungerer, og at vi er på
riktig vei, sier han.
Tungbiler må bli nullutslipp
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland varsler at neste steg er å
øke betydelig på nullutslipp for tyngre kjøretøy.
– Vi skal ta kraftige kutt framover. Salgsmålet for
personbiler er praktisk talt nådd. Nå gjelder det å få varebiler og lastebiler
over på nullutslipp. Nasjonal transportplan legger opp til stor utbygging av
ladestasjoner i kombinasjon med døgnhvileplasser for tunge kjøretøy vil stadig
mer av transporten være nullutslipp, sier vegdirektøren.
Nyttekjøretøy og kjørelengder
Når vi ser på gjennomsnittlig kjørelengde for varebiler så er den identisk fra 2020 til 2024, men for elektriske varebiler er gjennomsnittlig distanse per kjøretøy økt med 30%.
For lastebiler er det nærmest uendrede tall for kjørelengder per kjøretøy med diesel. Ser vi på gjennomsnittlig kjørelengde for gassbilene så er den økt med 76%, og har passert dieselbilen når det kommer til gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy. Ser vi på elektrisk drivlinje så henger den gjennomsnittlige kjørelengden 44% bak dieseldrevne kjøretøy, men den er økt med hele 231% i løpet av de siste fem årene.
Når vi ser på kjørelengde utført med de ulike energikildene så er det en økning i totalt tilbakelagt kjørestrekning med både varebiler (5%) og lastebiler (2%). For varebiler så er det de elektriske varebilene som har størst økning. I 2024 ble det tilbakelagt 414% flere elektriske kilometer enn i 2020.
Når vi ser på elektriske lastebiler så er det fortsatt en veldig lav andel elektriske kilometer sammenlignet med både diesel og gass, men økningen av elektriske kilometer har vært enorm gjennom de siste fem årene.
Kjørte kilometer med Gass har også økt kraftig de siste årene, men totalt utgjør gass og strøm under 5% av de kjørte kilometerne med lastebiler.
Personbiler
Norge ligger godt an til å nå salgsmålet for personbiler
innen utgangen av 2025. Hittil i år er 92 prosent av alle nye personbiler
nullutslippskjøretøy.
I dag kjører 890.000 elbiler på norske veier. Av disse er
846.000 personbiler, 16.746 lette varebiler, 26.173 tunge varebiler og 2100
lastebiler.
Det var i fjor nedgang i kjørte kilometer for bensin og
dieselbiler, mens kjørelengden for elektriske personbiler økte fra nesten 10.000
millioner km i 2023 til 11.000 millioner km i 2024.