Ny boggi med løftbar tandem fra Scania

Scania introduserer RB885, en ny tandemboggi med enkelreduksjon. Med luftfjæring kan den bestilles som løftbar og utkoblingsbar.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Scania skriver i en pressemelding at den nye RB885 -tandemboggien «er en smart løsning for lastebiler som kjører tunge lass men oftest kjører på asfalt og iblant tomme».

- RB885 tilbyr stor fleksibilitet for mange kunder. Tandemdriften gir sikker igangsettelse, mens enkelreduksjonen tilbyr rimelig drivstofforbruk ved høyere hastigheter, sier produktsjef Bo Eriksson hos Scania Trucks.

- Legg til tilvalget frakoblings- og løftefunksjon for den andre boggiakselen så får du en allsidig tømmerbil, for eksempel.

Det er ingen forskjell på første og andre aksel i boggien. Det skal gi økt robusthet og gjøre at akslene roterer med samme hastighet, som skal gi en stabil start. I hver aksel er det en låsbar differensial som aktiveres av sjåføren ved utfordrende igangsettingsforhold.

Topografi, bruttovekt, veiforhold og hastighet er de viktigste faktorene ved spesifisering av aksler. Scania mener deres nye RB885 vil dekke det meste av variasjoner ved disse faktorene.

Ved å bestille den utkoblingsbare konfigurasjonen, kan drivstoffbesparelser på opp mot seks prosent forventes for en lastet tømmerbil, ifølge Scania. Det meste av dette kan tilskrives redusert friksjon inne i akselen, og en liten del tilskrives fjernet rullemotstand.

Det blir naturligvis også mindre dekkslitasje med utkobling og løft, samt en mindre svingradius (siden 6x4 blir til 4x2 når andre boggiaksel løftes).

- Jeg vil si at dette er det perfekte akselvalget for lastebiler med varierende last og krav. Det kombinerer mange viktige og ganske ulike aspekter i en robust løsning, sier Eriksson.

Powered by Labrador CMS