TESTER: Volvo Trucks refererer til realistiske tester i denne pressemeldingen når de opplyser om redusert forbruk med den nye motoren.

Sterkest og med redusert forbruk

VOLVO FH16: Realistiske tester viser at den helt nye motoren i Europas kraftigste lastebil, Volvo FH16, oppnår 5% bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp. Samtidig har den 7% bedre dreiemoment.

Publisert

Det er en kombinasjon som øker effektivitet og produktivitet for de mest krevende transportoppgavene, melder Volvo Trucks i en pressemelding.

Den nye Volvo FH16 er Europas kraftigste lastebil (780 hk), men er også drivstoffeffektiv, og den kan kjøre på 100% fornybare drivstoff, skriver Volvo i pressemeldingen som vi gjengir her.

Ned med forbruk

Volvos helt nye D17-motor i den ikoniske Volvo FH16 er konstruert for de tøffeste transportoppdragene og for å levere enestående ytelse og slitestyrke. Når man sammenligner den nye Volvo FH16 med 17-liters motor og 780 hk med forgjengeren, øker den nye lastebilen dreiemomentet med 7 % samtidig som drivstofforbruket og CO2-utslippene går ned med 5%.*

Den helt nye motoren er også tilgjengelig i den nye Volvo FH16 Aero, som gir enda bedre drivstofføkonomi når den kombineres med det aerodynamiske førerhuset.

– Våre ingeniører har levert en motor som sammenlignet med samtlige europeiske lastebiler på markedet har det høyeste dreiemomentet og ytelsesnivået, i tillegg til overlegen drivstoffeffektivitet. Faktaene snakker for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat. Dette betyr at våre kunder kan utføre sine oppdrag mer effektivt og med høyere produktivitet, sier Jan Hjelmgren, sjef for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.

Denne nye og drivstoffeffektive motoren er ett eksempel på at Volvo Trucks jobber utrettelig for å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp fra eksisterende drivlinjeteknologier, parallelt med at man introduserer nye teknologier.

Tre ytelsesnivåer

Volvos nye 17-liters Euro 6-motor kommer i tre ytelsesnivåer: 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemomentet har økt til 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. Girkassen er oppdatert til å håndtere 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen har blitt ytterligere forbedret i versjonene på 3000 Nm og 3400 Nm.

Sertifisert for biodrivstoff

Den nye D17-motoren er sertifisert til å kjøre på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle ytelsesnivåene. Versjonen med 700 hk er også sertifisert til å kjøre på 100 % biodiesel (B100).

Volvo FH16 og FH16 Aero med den nye D17-motoren vil være mulig å bestille mot midten av 2024 og produksjonen starter i andre halvdel av 2024.

* Testresultat utført på vei, med D17 780 hk mot D16 750 hk, 55 tonn vogntogvekt.

Powered by Labrador CMS