MANGLET: Det var ikke bare ABS-koblingen som manglet for en av de to svenskene som stakk av med de høyeste gebyrene 4. mars.

Svensketrøbbel på grensen

SVINESUND/ØRJE: Det ble kostbart for svenskene som ikke hadde sjekket regelverket før de kjørte på tur.

Publisert Sist oppdatert

To svenske transportører ble stoppet for kontroll. Der ble det avdekket at de ikke hadde tillatelse for å drive transport i Norge, da de kun hadde nasjonale svenske løyver. Belønningen til den norske statskassen for dette var 60.000 kroner fra hver av transportørene. 

For å toppe dette så hadde de tydeligvis ikke satt seg inn i hva annet som må til for å transportere gods over grensen til Norge. Den ene hadde nemlig ikke med verken kjettinger eller vognkort, noe som beriket statskassen med 11500 kroner til. Han hadde heller ikke tatt seg bryet med å koble opp ABS-kabelen til hengeren. 

Det andre vogntoget manglet fem kjettinger og bombrikke. Gebyrsatsene for dette var 7500 kroner for føreren og 8000 kroner for manglende bombrikke til firmaet. 

Alt i alt ble den norske stat 147.000 kroner rikere på bekostning av de to svenskene. Godset ble stående igjen på Svinesund, og de to slukørede svenskene returnerte over broen tilbake til Sverige, langt fattigre enn de var da de passerte broen den andre veien. Og godset, det ble hentet av noen andre som forhåpentligvis hadde alle papirer på stell. 

Flere svensker i trøbbel

De to ovennevnte var slett ikke de eneste svenskene i trøbbel mandag 4. mars. Ett svensk modulvogntog ble stoppet for kontroll, og resultatet var 4 dekk under lovlig minimum og en luftlekkasje. Det resulterte i bruksforbud og 8000 kr i gebyr.

Ett annet svensk firma fikk bruksforbud og 6000kr i gebyr for ikke å hatt med gyldig international transport-tillatelse, samt ett gebyr på 2000 kroner for mønsterdybde under lovlig minimum.

Svensk vogntog stoppet med dekk under lovlig minimum fikk gebyr på 2000kr.

Svensk vogntog fikk teknisk mangel-lapp og måtte dekke til lengdeskilt bak da det var merket som modulvogntog.

Svensk vogntog fikk 1500kr i gebyr for manglende kjetting, teknisk mangel-lapp og måtte rydde frontrute før videre bruk. 

Ikke bare svensker

VANLIG: Pynt i frontruta blir ikke satt pris på i Norge, men er nok mer vanlig nedover i Europa.
HALVVEIS: I søken etter kjettingene måtte skapet tømmes. Her er polakken halvveis i jobben.

Kanskje den vanligste grunnen til at lastebiler får bruksforbud er gjenstander i frontruten. Ett Polsk vogntog ble stoppet med diverse gjenstander i front-rute. Han måtte fikse litt opp her før ferden kunne gå videre, men kontrollørene ønsket også å se at han hadde med kjettinger, det førte til en ryddejobb for å finne frem kjettingene. De lå nemlig innerst i et rom fullpakket med diverse annet utstyr over. På bilde som er lagt ved, er føreren ca. halvveis i ryddingen. Til slutt kunne han forevise rett antall kjettinger. 

LITE: Det var litt lite gummi igjen på to av dekkene til en Estlender som kom over Ørje.

Nederlandsk vogntog stoppet for kontroll, ved utvidet kontroll ble det avdekket at kjøretøyet var overlastet. Drivaksel veide 12,500 kg , overlastgebyr på 7300 kr og bruksforbud inntil forholdet er rettet.

Estlands vogntog fikk 4000kr i gebyr for to dekk under lovlig minimums mønsterdybde. 

Litauisk vogntog måtte rett til verksted da det manglet brems på 1 hjul på traileren.

Og til slutt ett Norsk vogntog som fikk teknisk mangel-lapp og gebyr for manglende vognkort.

Powered by Labrador CMS