
Tatras «muldvarp»
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Lastebilene vil bli brukt til å transportere sprengstoff i trange gruver, og det kreves gode manøvreringsegenskaper. I tillegg skal bilene tåle belastingen det er å operere i et støvete miljø med luftfuktighet mellom 75 og 100%. Påbygget må tåle ulike etsende syrer som benyttes i gruve driften. I tillegg er omgivelsene fulle av mikroskopisk, elektrisk ledende støv. Alt dette fører til rask korrodering av metalldelene i kjøretøyet.
Ettersom kjøretøyene skal benyttes til transport av farlig gods, har den unike chassiskonstruksjonen til Tatra en positiv effekt på belastningen av påbygget under krevende kjøreforhold.
4-hjulsstyring
De tre første utgavene som er produsert, skal leveres til gruver i Chile. Disse er bygd på Tatras brannbilchassis Force, med drift på alle fire hjul. Én vesentlig forskjell på gruvevarianten, er at disse har fått styring på bakakselen for å bedre fremkommeligheten på trange plasser.
Motoren er en luftkjølt åttesylindret Euro 5-motor med 280 kW (375 hk) og 1800 Nm dreiemoment. Girkassen er utstyrt med Tatra-Norgren elektroniske giringssystem.
Med dekkdimensjonene 385/65R 22,5 har kjøretøyet en vadedybde på hele 1200 millimeter. Både for- og bakakselen har 10-tonns kapasitet, og kjøretøyet har luftfjæring.