MANØVRERING: Der det er trangt, kreves det gode manøvreringsegenskaper.

Tatras «muldvarp»

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Lastebilene vil bli brukt til å transportere sprengstoff i trange gruver, og det kreves gode manøvreringsegenskaper. I tillegg skal bilene tåle belastingen det er å operere i et støvete miljø med luftfuktighet mellom 75 og 100%. Påbygget må tåle ulike etsende syrer som benyttes i gruve driften. I tillegg er omgivelsene fulle av mikroskopisk, elektrisk ledende støv. Alt dette fører til rask korrodering av metalldelene i kjøretøyet.

Ettersom kjøretøyene skal benyttes til transport av farlig gods, har den unike chassiskonstruksjonen til Tatra en positiv effekt på belastningen av påbygget under krevende kjøreforhold.

EKSPLOSIVER: Tatra med det fengende navnet 815-7T5R21.42ZC 4x4.1R for transport av sprengstoff i gruver.
PÅBYGG: Et spesialpåbygg for å transportere eksplosiver.
MILJØ: Levekårene for kjøretøy er ikke de beste under jorden med støvete og fuktige forhold.
SELVKONSTRUERT: Chassis, hytte, motor, girkasse og overføringskasse er alle «Made in Tatra».
UNDER JORDEN: I likhet med grevlingen trives bilen i trange ganger under jorden.

4-hjulsstyring

De tre første utgavene som er produsert, skal leveres til gruver i Chile. Disse er bygd på Tatras brannbilchassis Force, med drift på alle fire hjul. Én vesentlig forskjell på gruvevarianten, er at disse har fått styring på bakakselen for å bedre fremkommeligheten på trange plasser.

Motoren er en luftkjølt åttesylindret Euro 5-motor med 280 kW (375 hk) og 1800 Nm dreiemoment. Girkassen er utstyrt med Tatra-Norgren elektroniske giringssystem.

Med dekkdimensjonene 385/65R 22,5 har kjøretøyet en vadedybde på hele 1200 millimeter. Både for- og bakakselen har 10-tonns kapasitet, og kjøretøyet har luftfjæring.

Powered by Labrador CMS