TØNNEVERSJONEN: Påfyllingsenhet for dekk med automatisk pumpe og egen tralle.

Dekkbeskytteren Ultra-Seal

Nå er Ultra-Seal klar for Europa. Etter mer enn 40 år på det amerikanske markedet er det klart for lansering her på kontinentet av suksess-væsken som motvirker dekkpunktering på nyttekjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Offisielt skjedde lanseringen 15. juni, men forut for beslutningen om å gå inn i Europa ble det foretatt et års testing, inkludert en 9 måneders sammenligningstest hos DSV Road Holding NV.

Ultra-Seal vil også bli presentert på høsten IAA i Hannover.

Dekksikringssystem

Om Ultra-Seal heter det at væsken skal forebygge dekkpunktering, og den betegnes som en «levetids-forlenger for dekk».

Den flytende væsken forsegler dekket innvendig og beskytter dette mot utettheter, punktering og dekkeksplodering. Samtidig reduserer Ultra-Seal varmeutvikling i dekket, og livet forlenges ved at dekktrykket opprettholdes. Dekkslitasjen minimeres, og drivstofforbruket vil reduseres, heter det i pressemeldingen.

Testresultatene hos DSV

Det er gjort grundige tester av velkjente DSV Road Holding før lanseringen ble besluttet i Europa.

Testene ble utført gjennom en 9 måneders periode med normal trailerkjøring hvor det ble benyttet Ultra-Seal i dekkene på 500 av trailere. Samtidig ble det kjørt 500 trailere uten det dekkbeskyttende stoffet.

DOKUMENTASJONEN: Plansjen fra DSV-testingen av nyttekjøretøy med og uten Ultra-Seal taler for seg.

Dekkene var av samme type med samme spesifikasjoner, og trailerne hadde samme arbeidsoppgaver i hele Europa. Alle hendelser ble registrert, og det viste seg at dekkene med Ultra-Seal hadde hele 75% færre innrapporterte problemer kontra dekkene uten Ultra-Seal. Analysen viste at 66% kunne knyttes direkte til bruken av beskyttelsesvæsken, antallet dekkeksploderinger falt med 7% og antallet andre dekkrelaterte skader gikk ned med 8%.

 

Økonomiske vurderinger

Flåteansvarlige Søren Lund i DSV utdyper resultatet slik:

- Det koster oss gjennomsnittlig 528 euro når et dekk går i stykker. Med 66% færre dekkproblemer har vi redusert omkostningen på DSVs bilpark med 1,5 mill. euro i året. Trekker vi fra Ultra-Seal investeringen på 500.000 euro på vår 8500 store trailerflåte, er besparelsen på en million euro i året.

Ultra-Seal kan benyttes på alle nyttekjøretøy, fra lette biler til tunge kjøretøy i gruveindustrien, opplyser produsenten.

Produktet blir lagerført i Belgia, og dessuten på fem av DSVs servicesentre i Europa.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS