Har sprengt 2,6 av 30,9 km E39-tunnel
Ved utgangen av juni er det sprengt til sammen 2,6 km tunnel på E39 Svegatjørn–Rådal, siden første salve 14. januar.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Dermed er ca. åtte prosent av total tunnellengde på 30,9 km unnagjort så langt i det første året med tunneldriving på prosjektet. Før mannskapene tar sommerferie, er de godt i gang med sprenging i til sammen ti ulike tunnelløp.
Sikrer mot vann
I tillegg til boring av 100-200 hull for hver sprenging, blir det gjort såkalte sonderingsboringer for å analysere fjellkvaliteten. I enkelte partier av tunnelen er det strenge krav til å unngå innsig av vann. Her blir det brukt betong for å holde kvaliteten.
E39 Svegatjørn–Rådal blir bygget som firefelts motorvei. Tunnellengden er 14,7 km. Med doble løp og flere tunneler for overflatevann, blir total lengde på tunnelsprenging over 30 km.
Transport via ekstra tunnel
Den lengste tunnelen blir den 9,2 km lange Lyshorntunnelen, som nå drives med tre ulike borerigger samtidig. Fire av byggeplassene til Lyshorntunnelen har tilgang til massetransport via en 250 meter lang tunnel fra Hamre i Fana.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS