
LNS bygger ny tunnel på Ofotbanen
I forbindelse med etableringen av nytt kryssingsspor i Djupvik på Ofotbanen, øst for Narvik sentrum, er Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) i gang med et prosjekt for i underkant av 136 millioner kroner.
Det nye kryssingssporet vil ligge mellom 7,8. og 9,3. km og vil ligge i en enkeltsporet tunnel.
Prosjektet består av driving av tunnel, sprenging i dagen, fundamentering, kabelkanaler, oppbygging av nytt banelegeme til og med forsterkningslag samt drens- og overvannshåndtering.
Deler av arbeidet foregår tett inntil eksisterende togspor.
830 meter tunnel
Forberedende arbeider er etablering av anleggsvei vest og vegetasjonsrydding som ferdigstiles før oppstart av selve prosjektet. «Jernbaneteknikk vil ha oppstart våren 2017. Det må påregnes at disse to prosjektene samordne sine aktiviteter i perioden begge entreprenørene er på stedet», skriver LNS i en pressemelding.
Prosjektet består av:
- Ny jernbanetunnel på ca. 830 m
- Sprengning og masseflytting, ca. 35.000 m3
- Banefundament
- Tunnelportaler/rasoverbygg/teknisk hus
- Grøfter og rør
- Sikringsgjerder
Kontrakten ble undertegnet 20. mai. Prosjektet startet umiddelbart og skal ferdigstilles innen 1. juli 2017.
Vi er veldig glad for å ha fått tildelt dette prosjektet, sier prosjektdirektør Nord hos LNS, Ann Pedersen.
Prosjektledelsen i LNS skal bestå av mange folk som er fra og bor i Narvikområdet.
Om Ofotbanen
Ofotbanens, som er 43 km lang med 20 tunneler i dag, har en viktige rolle i Nord-Norge.
Det som startet som en viktig transportåre for jernmalm, er i dag en viktig forutsetning for næringsutvikling i Norge - nord for Saltfjellet. I dag er Ofotbanen Norges svar på Suezkanalen, med frakt av gods fra Oslo og Østlandsområdet via Sverige til Nord-Norge.
Strekningen er bare én prosent av den samlede jernbanestrekningen i Norge, men står for 60 prosent av den samlede godstransporten på jernbane.
95 prosent av dagligvarer i Nordre Nordland, Troms og Finnmark fraktes med Ofotbanen. I tillegg transporteres 70 prosent av all fisk på norsk jernbane via strekningen. Dermed spiller banen en viktig nasjonal rolle.
Alle tallene over er hentet fra LNS' pressemelding i forbindelse med prosjekttildelingen.
STILLING LEDIG:
-
Pon Equipment AS søker mekaniker- nymontering
Dyktig mekaniker til moderne verksted i Sandnes søkes!
-
Pon Equipment AS søker mekaniker- nymontering
Driftig prepp mekaniker til moderne verksted på Berger søkes!
-
Pon Equipment AS søker produksjonsmekaniker og skiftleder Z-Line
Produksjonsmekaniker og skiftleder søkes til topp moderne verksted på Berger!
-
Pon Equipment AS søker serviceleder
Driftig serviceleder til moderne verksted på Rygge søkes!
-
Pon Equipment AS søker mekaniker -nymontering
Driftig mekaniker søkes til moderne verksted i Bergen!
-
Dynapac Norge AS søker servicetekniker for vei- og anleggsutstyr
Ønsker du en variert og spennende hverdag?
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge