ZFs nye girkasse vil nok vekke oppsikt i lastebilkretser.

ZF klar med dobbeltclutch

HANNOVER (AT.no): ZF Friedrichshafen AG kommer med flere nyheter som nok vil sette flere lastebilprodusenter på «red alert».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Volvo fikk mye omtale knyttet til I-Shift da den nye FH-serien ble lansert nylig.

LES OGSÅ:

Nå viser det seg at flere kan ta i bruk teknologien ganske raskt. På IAA lanserer nemlig ZF den nye girkassen TraXon, som blant annet kommer med dobbeltclutch slik Volvo har gjort.

Det innebærer at ZF-kundene MAN, Iveco og DAF kan ta i bruk teknologien som utvilsomt er interessant:

Under kjøring med automatisert dual clutch ligger neste gir allerede inne, klar til å ta over i løpet av en brøkdel av et sekund. Dermed oppnår man minimalt kraftavbrudd ved girskift, noe som betyr at energien utnyttes optimalt. Det gir lavere drivstofforbruk, inntil 4% ifølge Volvo.

Også hybrid

Den nye girkassen fra ZF kommer i totalt fem moduler, slik at man med forskjellige sammensetninger kan oppnå flere bruksområder.

Ett av dem er altså dobbeltclutch, TraXon Dual.

En annen spennende mulighet er TraXon Hybrid. Denne er klar til å monteres på en 120 kW el-motor i en hvilken som helst lastebil. Noe som vil gjøre det betydelig enklere for lastebilnæringen å «gå hybrid».

PS: En annen spennende nyhet fra ZF er PreVision GPS. Opplegget er allerede kjent fra Scania og MB, hvor girkassen og en avansert GPS snakker sammen og velger riktig gir basert på topografien på veien. Også Volvo har lansert en variant av systemet med sin autopilot I-See.

Men nå får også MAN, Iveco og DAF tilgang på teknologien, gjennom ZF?

Powered by Labrador CMS