Marit Arnstad vil bruke både store og små entreprenører, både norske og utenlandske i samferdselsbyggingen i Norge.

Van of the Year 2012: Renault Kangoo ZE

For første gang i historien er en elektrisk drevet varebil kåret til "Van of the Year". Det er en internasjonal jury bestående av 24-medlemmer fra 24 europeiske land som årlig kårer vinneren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Prisoverrekkelsen av 2012-troféet fant sted under den belgiske lastebilmessen i Kortrijk. Juryen begrunnet blant annet tildelingen med at Renaults pris- og produksjonsmål er med på å gi vanlige varebileiere et elektrisk alternativ.

Prisen ble vunnet i konkurranse med blant annet Iveco Daily, som havnet på andreplass, og Fiat Ducato på tredjeplass.

Vinnere av Van of the Year

Kangoo ZE representerer også et nytt skritt mot realisme i forhold til det mange europeiske byer har som mål; 0-utslipps-soner i bykjernene. London har for eksempel et veiprisingssystem som gjør elektriske biler attraktive. Milano har et regelverk i bykjernen som favoriserer miljø-biler, og flere tyske byer har allerede innført forskjellige begrensninger på bruk av forbrenningsmotorer i bykjernene.

Målsetninger

I 2012 har Renault et mål om å produsere og selge et sted mellom 20.000 og 30.000 eksemplarer av Kangoo ZE. Dette er tall som overstiger andre aktører på markedet, og som utfordrer hele det europeiske markedet for elektrisk drevne varebiler.

I forhold til Norge håper RBI Norge at de første demobilene vil være i landet ved påsketider, men klare for levering til kundene er de neppe før i høstmånedene.

Salgsmålet for 2012 er satt til 300 biler. Bilen vil bli levert i tre forskjellige versjoner, kort og lang varebil samt som en 5-seter.

- Tildelingen av prisen er en meget bra start på salget av ZE i Norge, sier adm. dir. Tom-Arne Melbostad i RBI Norge.

Powered by Labrador CMS