To fjonge lastebiler i Ål
I låver, garasjer og redskapsskjul kongeriket over skjuler det seg mange bilskatter. Som for eksempel på en nedlagt revefarm i Ål i Hallingdal. Her har pensjonert maskinentreprenør og sauebonde Ola Kvinnegard (70) to gamle lastebiler det fortsatt er fres i.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Den eldste er en Fargo FL4-60 fra 1946, mens "nykommeren" er en Scania L50S42 fra 1970.
Som et sveitserur
Den gamle Fargo'n er fortsatt fin og fjong i lakken (mørkegrønn) og går som ei klokke. Men da Kvinnegard tidlig i mars forsøkte å få fres på motoren etter en liten direkteinnsprøyting i forgasseren, ville den staselige 46-modellen som har vært i Kvinnegards eie siden 1995, ikke være med på notene. - Tom bensintank var trolig årsaken, forteller Kvinnegard til A&T et par måneder etter vårt kjappe besøk.
Fortsatt i produksjon
I bilhistoriske skrifter fremgår det at Fargo-bilene ble produsert i Chicago fra 1913 til 1922 av Fargo Car Company. I 1928 kjøpte Chrysler fabrikken og fortsatte Fargo-produksjonen som et "Dodge-produkt". Bilene ble produsert både i USA og Canada, og Fargo ble benyttet kun som et "eksportnavn" på Dogde-produserte kjøretøy. Fargos modellspekter har opp gjennom årene bestått av lastebiler, brannbiler, busser og pickup-er.
Fargo-merket er fortsatt høyst levende. Tyrkiske Askam produserer i dag Fargo/DeSoto lastebiler.
15.700 kroner
Kvinnegards Fargo er produsert i Canada og ble ferdigmontert på "Den Norske Automobilfabrik" (1937-59) på Kambo ved Moss. Bilen ble levert ny til eier i Selbu i Sør-Trøndelag, og med "Levangertipp" (maskintipp) fra Nyenget Mek. Verksted kostet bilen 15.700 kroner.
Bilen var i bruk hos to eiere frem til 1969. Deretter ble det 14 års parkering i garasje før skiltene ble satt på igjen i 1983. Senere kom bilen til Oslo-området, og i 1995 kjøpte Kvinnegard bilen av venteranbilskribent Asbjørn Rolseth.
Anlegg og gardsdrift
Fargo'n til Kvinnegard er urestaurert, men fikk nytt lasteplan i 1998. "Kraftverket" i den grønne lastebilen er Chrysler/Dodges sideventilerte 6-sylindermotor på 95 hk, en motor som regnes som nærmest uslitelig. Girkassen er usynkronisert, og bilens lasteevne er ca. 3 tonn.
Kvinnegard har brukt bilen jevnlig i anleggsdrift med transport av grus, graveskuffer og dieselfat - og til transport av sau til og fra sommerbeite. I 2000 ga han seg som maskinentreprenør, men fortsatte med sau frem til 2005.
Gruskjøring
Scania'n L50S42 fra 1970 med 4-sylindret turbomotor på 140 hk, er også et flott eksemplar av fordums kjøretøy. Den har gått sine ungdomsår i Trøndelag.
Kvinnegard kjøpte bilen i 2004. Da sto telleren på ca.140.000 km. Nå har bilen så vidt rundet155.000 km, og Kvinnegård bruker den fortsatt, blant annet til litt gruskjøring. For han har ikke gitt seg helt som maskinentreprenør. Han har nemlig beholdt en Liebherr 902 hjulgraver som han kjøpte ny i 1986. Den går fortsatt som ei klokke og brukes i gruskjøringa.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll