
T.O. Bull runder 40 år
Tom Ola Bull har all mulig grunn til å smile. Siden han startet opp for seg selv med en lastebil med kran som 21-åring i 1970, har han rukket å bygge opp en av landets ledende konsern innen mobilkraner og betongpumper.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Selve jubileumsfeiringen legges til lørdag 28. august, et par dager etter deadline for denne utgaven av A&T. Da åpnes dørene for kunder, samarbeidspartnere, naboer og ansatte. Feiringen finner sted på Dal i Eidsvoll.
- Det er fra Eidsvoll vi kommer fra. Da er det naturlig at jubileumsmerkeringene våre blir lagt til Dal, sier Bull, og forteller at også tidligere markeringer er lagt til anlegget som ble reist på 80-tallet.
Fortjener en fest
De første fire årene drev han butikken selv fra Råholt, men han trenger ikke bekymre seg for å være alene på fest i disse dager, organisasjonen teller nå drøyt 200 ansatte, og Bull mener at de ansatte fortjener en skikkelig fest.
- Firmaet er ingenting uten de ansatte. Det er de som er årsaken til at dette går rundt. Min jobb er derfor å sørge for at de ansatte har det bra, sier han.
Den første mobilkrana ble kjøpt i 1977. Det var en Tadano-kran på 15 tonnmeter, montert på en Scania. Mobilkrana er fortsatt i firmaets eie og et av spenningsmomentene før jubileumsmarkeringen var om den rakk å bli ferdigrestaurert i tide.
Den første betongpumpen ble for øvrig kjøpt i 1983. Gjennom årene har T.O. Bull nærmest blitt et synonym med "betongdistribusjon" på anleggsplassen eller krevende løfteoppdrag.
Oppkjøpsstrategi
Ved siden av avdelingen på Dal har T.O. Bull avdelinger i Drammen, Hønefoss og Moss, samt to avdelinger (inkludert hovedkontor) i Oslo. Legger man til de andre datterselskapene T.O. Bull Montasje, T.O. Bull Bemanning, Spesialtransport AS og Svein Johannessen AS, ser en at konsernet har god dekning i Østlandsområdet.
Oppkjøpsstrategien har vært viktig for firmaets vekst gjennom disse 40 årene, og Bull utelukker ikke nye oppkjøp i tiden som kommer.
- I tiden vi har vært gjennom med nedgang i byggebransjen har det vært vanskelig å vokse. Men strategien vår er både å vokse ved oppkjøp når anledningen byr seg eller ved organisk vekst. For oss er det viktig at vi klarer å levere en pakkeløsning, at vi kan levere alle de nødvendige tjenester kundene våre trenger, forteller Bull.