Stig er gründeren fra de store skoger
Den svenske gründeren Stig Linderholm etablerte Log Max AB i 1980 med 10.000 kroner i lomma. I dag er Log Max en av verdens ledende produsenter av hogstaggregater. I 2004 overtok Linderholm Cat-fabrikken i Söderhamn der skogmaskinene Eco Log nå produseres.
Det er historie nå, men her er en kort repetisjon: Caterpillar ønsket seg en produsent av kortvirkemaskiner for skogbruket. Verdens største produsent av anleggsmaskiner banket på døren både hos Timberjack (John Deere Forestry) og Valmet (Komatsu Forest). Ingen av de to verdensledende produsentene av skogsmaskiner var interessert. Skogsjan AB som produserte sine maskiner i Söderhamn-fabrikken (Hälsingland), sa ja. Det var i 1997.
Grønt til gult
De grønne Skogsjan-maskinene skiftet raskt farge til Cat-gult. Men i 2004 var Cats "kortvirkemaskineventyr" over, og anleggsmaskingiganten var på jakt etter noen som kunne overta fabrikken i Söderhamn.
Var ikke interessert
De Cat-gule hogstmaskinene hadde i hele Cat-perioden vært utstyrt med Log Max-aggregater. Stig Linderholm (63) var derfor godt kjent i Cat-kretser og vært et "naturlig" førstevalg for overtagelse.
Linderholm sa først nei. Så nei igjen. Tredje gangen ble avtalen med Caterpillar undertegnet. Linderholm innrømmer at han er "svak" for amerikanerne og deres forretningsdriv. Han har gjort forretninger i Nord-Amerika i flere år med Log Max AB som er etablert med egne datterselskaper i delstaten Washington, i Britisk Columbia og på østkysten av Canada.
Kockum først
Fabrikken i Söderhamn er fylt med maskinhistorie uti skogbruket. Kockum begynte produksjon av skogmaskiner der på 1960-tallet og holdt hjulene i gang helt til 1984 da Kockum ble kjøpt opp av finske Rauma Repola.
Etter noen års "tomhet" flyttet Skogsjan AB inn og begynte produksjonene av sine grønne skogsmaskiner. Og i 1997 flyttet altså Caterpillar inn, og resten er historie...
Over hele verden
Gründeren Linderholms første "businessbaby", var Log Max-fabrikken i Grangärde i Dalarna. Der jobber 70 personer med produksjonen av hogstaggregater som eksporteres over hele verden. Nord-Amerika har vært og er et av de viktigste markedene; i 2002-2005 gikk 75% av produksjonen dit.
I de senere år er det markedene i Russland og Brasil som har vokst mest. Foruten eget datterselskap, markedsføres Log Max-aggregatene gjennom en Volvo-forhandler i Russland.
Flest på gravemaskin
Gravemaskin med hogstaggregat er nemlig mye brukt i store deler av verden, i motsetning til i Norden hvor skogbruket "sverger" til spesialmaskinene for kortvirkemetoden.
- Ifjor ble det globalt produsert ca. 1600 hogstaggregater fra de forskjellige produsentene, og langt de fleste ble montert på gravemaskiner, sier Linderholm.
Log Max produserer 12 forskjellige hogstaggregater, fra "bitte små" tynningsaggregater til "kjemper" for grov slutthogst. Av alle løs-aggregater som årlig selges på verdensmarkedet, bærer ca. 14% av dem Log Max-logoen, ifølge Linderholm.
Bra business
I januar leverte Log Max sitt aggregat nr. 4000. Det gikk til kunde i Nord-Amerika. I år er målsettingen en produksjon på over 400 aggregater.
Tilbakemeldinger fra de dype skoger verden over spriker ikke; Log Max-aggregatene bare går og går - og gjør jobben sin.
Kvalitet (ISO 9001), lang levetid og gode garantier, er ifølge Linderholm bedriftsfilosofien for å lykkes. Og Linderholm medgir at Log Max har vært og er "bra business".
Hjem til Sverige
Kvalitet er også alfa omega på skogsmaskinfabrikken i Söderhamn.
- Det er mange som kan lage lassbærere. Hogstmaskiner derimot er litt mer kompliserte og krevende. Vårt siktemål er at våre hogstmaskiner skal være et like bra produkt som våre hogstaggregater, sier Linderholm da vi rusler gjennom fabrikken. Det er stille i den digre monteringshallen; de ansatte er opptatt med vareopptelling.
Caterpillar investerte betydelig beløp i årene konsernet drev produksjon av skogsmaskinene. Stålrammer og andre sveisearbeider var i Cat-perioden i stor grad utflagget til andre europeiske land. Nå er alle disse oppdragene hentet hjem til underleverandører i Sverige. I Söderhamn-fabrikken med 115 ansatte produseres ingen ting, bare montering.
160 maskiner i år
Linderholm var inntil årsskiftet adm. direktør i datterselskapet Eco Log AB (tidligere økonomisjef Björn Jansson overtok stillingen). Nå er Linderholm eksportsjef med ansvar for å bygge ut det globale forhandlernettet.
Produksjonsmålet for Eco Log AB er i år 160 maskiner, neste år 200 maskiner. 75 prosent av produksjonen er hogstmaskiner som består av fem modeller fra 17-21 tonn. Lassbærerserien omfatter tre modeller med lastekapasitet fra 11-20 tonn.
Store kunder
For fire år siden kastet de store skogsbolagene i Sverige ikke blikket i retning av Eco Log når skogsmaskiner skulle kjøpes. Nå har "vesle" Eco Log solgt hogstmaskiner til gigantene Svea Skog, Store Enso og flere større skogsentreprenører i Sverige.
- Det er viktig å få innpass hos de store skogsbolagene. De er krevende kunder med store krav til sine leverandører, sier Stig Linderholm som utpeker Dalarna, Hälsingland og Värmland som sterke Eco Log-distrikter. I Norge er det årlig solgt 5-6 Eco Log-maskiner. Målet er å doble dette antallet (A&T nr. 2/12).
På spørsmålet om hvor "store" Eco Log skal bli i fremtiden, kommer Linderholms svar kjapt: - "Hur stora som helst".
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda