
Ny E 39 med oljepenger
BI-professor Torger Reve synes det er rart at søkkrike Norge ikke bygger fergefri E 39 i en fart.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Vi har en fantastisk pengebinge som leter etter gode prosjekter å investere i over hele verden. Hvorfor kan vi ikke investere i lønnsom infrastruktur i Norge? spør professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI.
Meget lønnsomt
Ny, sikrere og fergefri E 39 fra Kristiansand til Trondheim koster svimlende 100 milliarder kroner, men vurderes som meget lønnsomt for samfunnet fordi det blant annet aggregerer vekst i næringslivet, flere jobber og utvider bo- og arbeidsmarkedene, skriver Aftenbladet.no.
Viktig infrastruktur
- E 39 er utrolig viktig infrastruktur, og det er litt rart at Norge ikke har råd til dette. Kanskje burde vi vurdere om oljefondet fikk lov til å investere i et slikt prosjekt, siden lønnsomheten for samfunnet er så høy. Jeg snakker ikke om å bruke oljepenger til drift, men til investering, sier professoren.
Politiske tanker
Frp har argumentert for samme syn før, men Reve tror også andre politikere har begynt å tenke i denne retningen. Han avviser at store investeringer i vei nødvendigvis fører til for høyt aktivitetsnivå i norsk økonomi.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge