En fornøyd gjeng fra NCC og Statens vegvesen etter signeringen av kontrakt om bygging av Bjørnegårdtunnelen.

NCC signerte E16-milliardkontrakt

Torsdag 4. desember signerte NCC og Statens vegvesen kontrakt på bygging av Bjørnegårdtunnelen, på prosjektet E16 Sandvika-W øyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det var avdelingsdirektør Svein Røed i Statens vegvesen og adm. direktør i NCC, Håkon Tjomsland som signerte avtalen. I januar starter byggingen av den 2,3 km lange Bjørnegårdtunnelen, som skal stå ferdig i 2019.

1166 mill. kroner

NCC leverte det laveste tilbudet, og var i konkurranse med fire andre norske og europeiske entreprenører. Det ble til slutt også NCC som fikk kontrakten på tunnelen, som har en kontraktsum på 1166 mill. kroner.

- Vi gleder oss til å starte byggingen av Bjørnegårdtunnelen, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen, som ser frem til samarbeidet med NCC.

- De er en stor og profesjonell aktør, som vegvesenet kjenner godt fra før, legger hun til.

Arbeider på Sandvika - Wøyen

Bjørnegårdtunnelen skal erstatte deler av dagens E16 fra Kjørbo i sør til Bærumsveien i nord. Den får to tunnelløp med til sammen fire kjørefelt.

Den andre hovedentreprisen, Rud-Wøyen, lyses ut neste år. Planlagt åpning av hele strekningen er i 2019, mens ombygde lokalveier mellom Sandvika og Emma Hjorth åpnes i 2020.

Strekningen Sandvika-Wøyen er 3,5km lang med:
- firefelts motorvei.
- 2,3 km tunnel der det legges til rette for kobling mot ny E18.
- 1,2 km vei i dagen.
- 2 store planskilte kryss.
- gang- og sykkelforbindelser, samt gjenåpning av Dælibekken.
- nytt lokalveisystem Sandvika /Hamang.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS