
Hydriddrift for tunge lastebiler
Mens vi i Europa bare så vidt er i gang med produksjon av lettere hybridlastebiler for distribusjon, kan amerikanerne vise til betydelig erfaring også med tunge lastebiler.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det amerikanske selskapet BAE Systems har nå tatt frem et nytt hybridsystem for parallelldrift til montering i tunge lastebiler. Parallelldrift innebærer at hybridmotoren aldri driver kjøretøyet alene, men jobber sammen med dieselmotoren nærmest som en hjelpemotor. Hybridmotoren drives av strøm som produseres under bremsing og lagres i et batterisystem.
Dette er altså gratis energi som gjør at dieselmotoren jobber mindre og dermed bruker mindre drivstoff. Ifølge BAE er drivstoffbesparelsen på hele 30% som er mer enn det europeiske produsenter opererer med for syne hybridsystemer.
HybriDrive
Det amerikanske systemet har betegnelsen HybriDrive. Det er utviklet for tunge lastebiler som opererer innenfor renovasjon, distribusjon, kommunaldrift og anleggskjøring.
Produktfamilien består av fire varianter som kan operere sammen med dieselmotorer fra 350 til 540 hk. Hybridmotoren yter 70 kW (94 hk) eller 145 kW (145 hk) og har et maksimalt dreiemoment på 400 eller 800 Nm. Den gir altså et betydelig effektbidrag til kjøretøyets dieselmotor.
Systemet har stor fleksibilitet og kan monteres inn i de fleste typer tyngre lastebiler. Det er ikke opplyst noen pris, men SAE opplyser at drivstoffbesparelsen vil betale merkostnaden i løpet av tre til fem år.
Caterpillar
BAE samarbeider med en rekke komponentleverandører. Selskapet inngikk i januar i år en langsiktig avtale med Caterpillar om leveranse av transmisjon for HybriDrive i lastebiler. Det er da snakk om automatgirkasser fra den såkalte Cat CX-serien som vil inngå som en integrert del av HybriDrive.
BAE Systems er særlig godt kjent som leverandør av forsvarsprodukter, men selskapet har vært en betydelig leverandør av hybride fremdriftssystem siden slutten av 90-tallet.
BAE er i dag markedsleder når det gjelder hybride fremdriftssystemer i busser.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge