
Her er nye Volvo FMX
MÜNCHEN (AT.no): Mandag viste Volvo fram nye FMX første gang for publikum under Bauma i München.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Dette er trolig den beste og tøffeste anleggsbilen i verden, sier en stolt president i Volvo Trucks, Claes Nilsson.
Bare tre år etter at den første Volvo FMX ble lansert, er den nye klar til å ta overta plassen.
«Den er robust nok til å tåle en smell uten å måtte stoppe. Den bruker smarte nye teknologier for å minimere sjåførtrøttheten og maksimere produktiviteten. Den bryter ny mark for mobilitet og manøvreringsevne i terreng og under trange forhold.», skriver Volvo ubeskjedent på nett.
Volvo Dynamic SteeringFMX er utstyrt med som skal være et ideelt hjelpemiddel med fullastet bil i lave hastigheter.
Luftfjæring spesialutformet for anleggskjøring
Når det gjelder kjøreegenskaper, er Volvo FMX tilgjengelig med luftfjæring utformet for tøffe forhold.
Den nye luftfjæringen kombinerer fordeler som automatisk nivåjustering og en mer tilgivende natur når lastebilen er ulastet.
For å sikre nødvendig stabilitet ved tipping, ved kjøring på veier og i terreng, bruker den også nye stabilisatorer som er snudd oppover. Den nye fjæringen er tilgjengelig for et bredt utvalg av akselkombinasjoner, inkludert tridem.
«Nå trenger du ikke lenger å være atlet for å takle anleggskjøring hele dagen», ifølge Volvo.
Større klaring under, bak og foran

Den nye luftfjæringen gir lastebilen 300 mm bakkeklaring, og alle viktige deler er beskyttet mot lavtflyvende steiner og greiner. I tillegg har den bedre klaring og kortere overheng bak slik at det for eksempel blir lettere å tippe i asfaltutleggere.
Nye Volvo FMX har også en helt ny foraksel med drift som gir en bedre angrepsvinkel og høyere markfrigang. Dette gjør at kjøretøy med drift også på foraksel kan takle brattere bakker og dypere grøfter.
God mobilitet med 8x6
Den nye 8x6 med drift på foraksel med maksimal lastekapasitet på 33 tonn utnytter angrepsvinkelen ved terrengkjøring maksimalt. Sjåføren bestemmer fremdeles når og hvordan driften på foraksel brukes, så muligheten til å spare drivstoff under normale forhold er som tidligere.
De helt nye forakslene med drift (4x4, 6x6, 8x6) er helt kompatible med hele motorutvalget - opptil 540 hk. I tillegg kan de nå brukes sammen med Volvos intelligente automatgir, I-Shift, og alle funksjonene som er utformet for tøff anleggskjøring.
Tridemkonseptet gir en svingdiameter som er opptil 5 meter mindre enn tilsvarende for 8x4 med dobbel foraksel. Dette er nå tilgjengelig med både Volvo Dynamic Steering og den nye luftfjæringen.
Til sammen gir dette et anleggskjøretøy som enkelt håndterer et bredt utvalg av terreng- og transportoppgaver.
Pluss alle FM-nyhetene

Nyhetene på nye Volvo FM gjelder selvfølgelig også for FMX. D11- og D13-drivlinjene oppfyller nå de nye Euro 6-kravene. Fjernkontrollen Work Remote brukes for å håndtere lasting, tipping og andre operasjoner samlet på ett sted.
Fjæringen er totalt endret og maksimal lastekapasitet for de fleste akslene er økt med ett tonn eller mer. Frontlyktene er også vesentlig forbedret, og lastebilen kan utstyres med Bi-Xenon-lykter.