Fullblods servicebil
Når VW Crafter kommer med 4x4, er det ikke en utgave med vanlig landeveisløsning, men et fullblods offroad-kjøretøy som kommer seg frem under de aller vanskeligste kjøreforhold.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Da A&T skulle prøvekjøre den nye 4-hjulsdrevne VW Crafter, var forbauselsen stor. Vi ble henvist til den samme løypen som vi akkurat hadde forsert på en overbevisende måte i VWs pick-up Amarok. Løypen i fjellene ovenfor Malaga var den tøffeste undertegnede hittil har opplevd under et offroad-arrangement, og det å sette utfor her i en stor Crafter, kjentes ikke helt bra. Men arrangøren bedyret at dette ikke ville by på noen nevneverdige problemer - og hadde rett.
Den Achleitner-konverterte Crafteren har en overføringskasse med en 1:2,5 utveksling som sørger for 50/50- utveksling mellom for- og bakaksel. Det er en standard differensialsperre i overføringskassen og på bakakselen. I tillegg kan det bestilles sperre på forakselen. Da er det lite annet enn fysikkens strengeste lover som stopper Crafteren.
Achleitner konvertering
Bortsett fra 4x4-systemet, består offroad-konverteringen av sterkere fjærer med større fjærgang, kraftigere, progressive støtdempere og nye stabilisatorstag. Totalt, litt avhengig av valgte dekk, er bilen ca. 10 cm høyere enn en standard Crafter.
4x4-konverteringen er kun mulig i kombinasjon med den kraftigste Crafter-motoren, en 2-liter med bi-turbo som yter 163 hk og har et dreiemoment på 400 Nm fra 1800 o/min. Bilen kan leveres både i 3,5- og 5-tonns versjoner, samt i en stor variant av chassis og kasse.
Selv om konverteringen utføres av det selvstendige selskapet Achleitner, vil salg og service håndteres av den ordinære VW-forhandlerorganisasjonen. Ifølge Harald Frigstad, nyttekjøretøysjef i Harald A. Møller, er det ennå ikke klart når vi vil få se disse bilene på norske veier, men organisasjonen har startet de nødvendige forberedelser. Nøyaktig pris i Norge er heller ikke helt klar i skrivende stund, men mye tyder på at tillegget i forhold til en standard Crafter vil bli i overkant av 200.000,-.
Ren kjøreglede
Testløypen i fjellene ovenfor Malaga var ikke ment å skulle skåne bilen, men var designet for virkelig å vise hva som er mulig selv med en så stor varebil som VW-Crafter. Løypen bød på utfordringer med mange bratte bakker med løst underlag hvor klatreegenskapene virkelig kom til sin rett. Opp de krappeste bakkene som var rundt 40°, var det bare å koble inn alle differensialsperrene og sørge for at motoren fikk jobbe i et jevnt turtall, så bar det i vei.
Men det som er kommet opp, må jo også ned igjen. Også dette taklet Crafter på en utmerket måte.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda