
Fergekostnadene mer enn doblet
- Næringslivet og tungbiltransporten må betale kalaset.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det understreker professor Finn Jørgensen, Handelshøgskolen i Bodø. Han ble 7. mars tildelt DB Schenkers første forskningspris.
Kostnadene doblet
I sitt prisvinnerforedrag presenterte han fakta om fergedriftens betydning for næringslivet i distriktene.
De årlige fergekostnadene er over doblet fra 850 mill. til 2000 mill. kroner fra 2000 til i dag.
Må subsidieres
- Bare halvparten av driftskostnadene dekkes av billettinntektene. Derfor er det svært viktig med subsidier for å opprettholde et godt fergetilbud uten å øke fergetakstene. Det vil selvsagt ramme næringslivet, særlig tunge kjøretøy, understreket Jørgensen.
Viktige faktorer
For næringslivet er pålitelighet, frekvens og åpningstider de viktigste faktorene ved fergetilbudet, ifølge undersøkelser fra blant andre Handelshøgskolen i Bodø.
- Frekvensen på sentrale riksvegferger må økes betraktelig. Også AutoPASS må innføres for å lette billetteringskostnadene, fremhevet blant annet Jørgensen.
Fergefritt om 20 år
Regjeringen lover fergefritt vestland innen 20 år.
Næringslivet jubler over regjeringens gladnyhet om utbygging av fergefri E39 mellom Stavanger og Trondheim.
Foruten bygging av tunnel under Boknafjorden skal syv fergestrekninger fjernes.
Ikke alle jubler
Nestleder Bård Hoksrud (Frp) i Stortingets transportkomité er kritisk til at bilistene nær byene skal betale det meste av kaka.
- Det er urettferdig at staten spytter i mer penger i Sogn og Fjordane og i Møre og Romsdal, enn i Hordaland og Rogaland, understreker Hoksrud.
Han mener prosjektet bør gjennomføres uten å bruke én krone.
Den politiske opposisjonen lover at de fergefrie planene ikke skal rokkes med ved et eventuelt borgerlig flertall ved høstens valg.
Prislapp
Ifølge tall fra Statens vegvesen er prislappen for fergefritt vestland følgende:
Boknafjorden (Rogfast 10 mrd. kroner)
Bjørnafjorden (Hordfast 21 mrd. kroner)
Sognefjorden (eneste delprosjekt som ikke er utredet. Byggeperioden kan ligge så langt fremme som 2030-2035. Pris: 14 mrd. kroner)
Nordfjorden+Storfjorden (16 mrd. kroner)
Møreaksen (13 mrd. kroner)
Halsafjorden (11 mrd. kroner)
I tillegg er Ryfast-sambandet allerede under bygging (prislapp 5,5 mrd 2012-kroner).
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge