
Et meget imponerende tog
Hvordan frakte ni 55 meter lange vindmølleblader?
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Togselskapet SNCF Geodis, som er den franske statsbanens fraktselskap, fraktet i slutten av august ni 55 meter lange rotorblader fra Tyskland til Esbjerg i Danmark via skinnegangen.
Hvert rotorblad måtte ligge på to lavbygde spesialvogner for å få gjennomført turen.
Vognene var levert av AAE, Europas ledende utleier av godsvogner.

- Selskapet med ansvar for forsendelsen, Captrain Solutions, kontakte oss i 2011 med en ide om å bruke to Megafret-vogner per rotorblad, forklarer Rolf Kramer, AAEs salgskonsulent i Tyskland.
Dette gjorde det mulig for de 55 meter lange og opp til 3,91 meter høye rotorbladene å bli fraktet via jernbanen, samtidig som den åpne vognløsningen gjorde det mulig å sikre lasten på hensiktsmessig måte.
AAE Megafret-vognene er åtteakslede vogner med en gulvhøyde bare 82,5 cm over skinnene.
29. august forlot de ni rotorladene Schwarzheide øst i Tyskland, og kom til Esbjerg dagen etter, etter en problemfri reise. Fra Esbjerg ble bladene sendt videre langs veien eller på skip til sin endelige destinasjon.
I løpet av de neste månedene vil toget fortsette å frakte rotorblader til Esbjerg og andre steder i Europa, opplyser AAE i en pressemelding.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge
