Nå vurderes introduksjon av den hjulgående FlexiROC T20R i Norge.

Atlas Copco rydder i produktpaletten

Atlas Copco benyttet Conexpo til å lansere en rekke nye produkter, rebrande små Dynapac-produkter til Atlas Copco og rydde i produktnavnene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Den største oppryddingen er foretatt for selskapets boreutstyr. Nå er samtlige borevogner og borerigger samlet i fire grupper som alle har ROC innbakt i navnet som felles kjennemerke. De fire gruppene er:

- SmartROC Serien - Avanserte borerigger på høyt teknisk nivå med siste nyvinninger.
- FlexiROC Serien - High-tec rigger/borevogner på solid teknisk nivå og med noe enklere design.
- PowerROC Serien - Hydrauliske borevogner i enklere utførelser.
- AirROC Serien - Luftdrevet utstyr som opereres manuelt og har svært enkelt design.

For Skandinavia

- For det skandinaviske markedet vil de to første gruppene dekke boreutstyret som er aktuelt for oss. PowerROC Serien er spesielt beregnet for utviklingsland i Asia, Afrika og deler av Sør-Amerika. Når det gjelder AirROC Serien må vi tilbake til 1970-tallets maskiner og teknologi, sier markedssjef André Gulholm hos Atlas Copco i Norge. Sammen med selskapets leder, Erik Presthus, var han på Conexpo.

- Vi hilser med glede at Atlas Copco strømlinjeformer navn og betegnelser på borevogner, rigger og utstyr. Etter hvert som det er utviklet nye modeller og løsninger, har betegnelsene spriket mye.

Nye maskiner

A&T presentert i novemberutgaven 2010 de fire nye belteknuserne i Atlas Copcos program etter oppkjøpet av østerrikske Hartl. Knuserne fikk sin Amerika-debut på Conexpo og fikk stor oppmerksomhet i liket med hva som skjedde på Samoter i Italia. Nok om det i denne omgang.

Derimot er det all grunn til å se på Atlas Copco nye borevogner. De endringene som er foretatt på pallborevognene SmartROC T40 (tidligere Roc D9C11) og SmartRoc T35 (tidligere Roc D7C11) hilses velkommen av Atlas Copco på Langhus.

SmartROC T40 har fått større kompressor og større borehammer (COP 2560), noe som ifølge produsenten gir maskinen 10% høyere slagenergi enn konkurrerende borevogner i samme størrelse. SmartROC T40 har fått ny motor (Tier 4), og med den nye motorteknologien reduseres NOx-utslippet med 50% og partikkelutslippet med 90%. Tester viser at dieselforbruket reduseres med opptil 15%. Borevognen arbeider i et bredt hullområde (76-127 mm). Erfaringer viser at endringene konstruksjonsmessig reduserer forbruksmateriellet som slanger (-50%), kuplinger (-70%) og hydraulikkolje (-65%).

Liten hjulmaskin

Den andre nyheten er den hjulgående 5,4-tonneren borevognen FlexiROC T20R. Maskinen har tidligere ikke vært solgt i Norge, men er ifølge André Gulholm nå meget aktuell etter at flere kunder har vist interesse.

T20R er lett å flytte, har drift på alle hjul, borer i hullområdet 38-64mm, og kan også benyttes ved boring for sikringsbolter i tunnel. Hjulmaskinen har Cummins motor på 82 kW (112 hk), og er utstyrt med den nye dobbeldempede borehammeren COP 1140 som arbeider med større effektivitet og er skånsom med borestålet. Maskinen er utstyrt med radiostyring. Den var også utstilt på Samoter (se s.88).

"Lette Dynapac" blir Atlas Copco

Det er gått to år siden Atlas Copco kjøpte Dynapac. På pressekonferansen i Las Vegas varslet selskapet at lettere håndholdte vibrasjonsplater, stampere og betongutstyr nå vil skifte navn fra Dynapac til Atlas Copco. Prosessen startet 1. april og regnes å være gjennomført i juni.

- I Norge er dette utstyret allerede overført til Atlas Copco Construction Tools-divisjonen, slik at beslutningen  ikke medfører noen endring i praksis for kundene, sier avdelingsleder Håkan Nyhaugen. Den eneste forskjellen er at utstyret skifter navn til Atlas Copco, og at nye produkter i det lette segmentet heretter vil hete Atlas Copco. De tyngre veimaskinene, asfaltutleggere, valser og fresemaskiner, skal fortsette under Dynapac-logoen og markedsføres via egen divisjon/avdeling nasjonalt og internasjonalt. Det varsles også en rekke produktlanseringer hos Dynapac i nær fremtid.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS