DOBBEL KABIN: M323F Railroader veier ca. 24 tonn og har dobbel kabin for plass til en ekstra sikkerhetsmann.

Tungvekter fra Cat på jernbane

OPP I STØRRELSE: Caterpillar lanserer M323F «Railroader» og tar steget opp i den tunge klassen for jernbanemaskiner.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Et raskt blikk på bildene fra Caterpillar bekrefter at dette er en maskin med et helt spesielt design.

Noe av det første man ser på maskinen med vekt på 23-24 tonn, er den doble kabinen med plass til en ekstra sikkerhetsmann.

Kjøpte fabrikk

Maskinen er utviklet i tett dialog med jernbaneentreprenører og er bygget på den franske spesialfabrikken Unac. Unac har bygget jernbanemaskiner på oppdrag fra Cat tidligere, men for en tid tilbake kjøpte Caterpillar spesialavdelingen ved fabrikken og bygger nå jernbanemaskiner i egen regi.

M323F Railroader

Motor: 112 kW/150 hk (Cat C4.4 Acert)

Vekt maskin: 22.900 kg – 23.900 kg

Trekkraft (vei/skinner): 104/45 kN

Topphastighet (vei/skinner): 20 km/t

Svingradius: 1575 mm

Maskiner som skal benyttes på jernbane, krever mye dokumentasjon og at en rekke krav tilfredsstilles. M323F Railroader er nå godkjent i Tyskland, Frankrike og England (EN15746), og med kun små justeringen (som utføres i Norge) er maskinen også godkjent for norske jernbaner.

Begrensninger

Jernbanearbeid er spesielt ettersom man ofte jobber under strømkabler eller med trafikk i sporet ved siden av. Også vekt ut til siden er tema ettersom maskinen ofte står på skinnegående hjul og arbeider lavt i skråninger.

HØYT: Understellet løfter maskinen høyt og over eksisterende infrastruktur langs og på jernbanen.

Korthekken M323F Railroader har innebygget sving- og høydebegrensning (Smart RCI og RCL). Via den touchbaserte monitoren i hytta kan føreren selv sette inn grensene for hvor høyt, tungt og langt utslag maskinen kan operere under. Med den korte svingradiusen kan maskinen laste opp i, eller fra, en henger bak, samtidig som det er trafikk på sporet ved siden av. Lastfølende hydraulikk bidrar til raske sykluser, samt stor brytekraft på skuffe og stikke.

SKIFTE SVILLER: Maskinen egner seg godt til utskifting av sviller i stort omfang.

- Jernbanemaskiner i denne størrelsen med dobbel kabin er det bare Liebherr (924) som har hatt. Nå tar Caterpillar opp kampen, sier senior produktsjef for gravemaskiner i Pon Equipment AS, Vilmundur Theodorsson, og legger til at Pon allerede har sendt ut flere tilbud i Norge på M323F Railroader.

Øvrige maskiner tilbys

Han forteller videre at Pon og samarbeidspartner Østlandske Maskinservice AS fremdeles vil tilby beltemaskinene Cat 307 og 308, samt hjulmaskinen Cat M314 med jernbaneunderstell bygget hos Rosenqvist i Sverige. Likevel er den nye M323F Railroader et stort løft for Pon.

- Det er denne størrelsen som benyttes når man for eksempel skal bytte sviller i stort omfang. Og nå skal det investeres stort på jernbane de neste årene. Totalmarkedet for maskiner med dobbel kabin i denne størrelsen for jernbane, har vært 5-6 i året i Norge, sier Pon-sjefen.

M323F-maskinen har uavhengig hydrostatisk drift på de skinnegående «high-ride»-hjulene. Ettersom jernbaneunderstellet løfter maskinen høyt, skader ikke gummihjulene sensorer og annen viktig infrastruktur på jernbaneskinnene. Oppbyggingen sørger også for god trekkraft og god bremsekraft.

Service fra bakkenivå

Cat-nyheten er utstyrt med en Cat Steg IV-motor (C4.4 Acert) som leverer 112 kW med blant annet Eco-mode for drivstoffgjerrig kjøring. Motorpakken har også et såkalt «fit-for-life» dieselpartikkelfilter. All daglig tilgang til servicepunkter skjer fra bakkenivå.

Maskinen kommer også med «Product Link» som med trådløs oppkobling via VisionLink sender status om hvor maskinen befinner seg, timeteller, drivstofforbruk, tomgangskjøring, hendelser og om maskinens «helsetilstand».

Vist på Bauma

Maskinen ble faktisk vist på Bauma for over to år siden, men da virket det langt frem for å kunne bestille den. 2020 ble nevnt som et aktuelt årstall.

Pon Equipments Vilmundur Theodorsson sier at dette har endret seg og at maskinen kan leveres ved nyttår 2018/2019.

Powered by Labrador CMS