
Utsetter WLTP-innføring - kan gi økt varebilavgift
Dagens målemetode for CO2 skal benyttes ut 2020.
Etter planen skulle CO2-avgiften på alle nye varebiler registrert etter 1. september 2019 beregnes etter den nye målemetoden WLTP. Biler som måles etter WLTP får vesentlig høyere tall for CO2-utslipp enn de samme bilene har etter dagens metode (NEDC).
Bilbransjen har lenge uttrykt skepsis til en omlegging allerede i år, fordi de mener at det ennå ikke foreligger gode nok data for å sikre gjennomføringen.
Regjeringen har nå bestemt at omleggingen utsettes.
Det innebærer at dagens NEDC-verdier vil bli benyttet til å fastsette CO2-komponenten i engangsavgiften for varebiler og campingbiler ut 2020.
Utsettelsen er i tråd med hva bilbransjen har bedt om, men bransjen har ikke fått gehør for er en nødvendig nedjustering av avgiftssatsene med 5 prosent.

Frem til de nye WLTP-dataene skal erstatte dagens NEDC-tall i avgiftene i 2021, skal biler som er godkjent etter WLTP-metoden «tilbakeregnes» til såkalt NEDC 2.0-tall før avgiften beregnes.
Utilsiktet avgiftsøkning
Denne omregningen er imidlertid ikke tilstrekkelig for å utligne avgiftene, mener bilbransjen. De frykter at konsekvensen blir dyrere varebiler.
Ifølge bilimportørene vil bilene som omregnes kunne få økt engangsavgift. Dette fordi de omregnede NEDC 2.0-tallene for CO2 i mange tilfeller blir høyere enn hva de målte NEDC-tallene var.
- For å nøytralisere differansen mellom målt og beregnet NEDC, må den andelen varebilene betaler av personbilenes CO2-avgift settes ned med 5 prosent.
Det sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til nyhetstjenesten Bilbransje24.
- Dette stemmer godt med simuleringer som er gjort, legger BIL-sjefen til.
I Granavoll-erklæringen slo Regjeringen fast at omleggingen til den nye målemetoden WLTP skal være provenynøytral, det vil si at den ikke skal gi økte avgifter.
BIL har sammen med Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Norges Automobilforbund (NAF) overfor Finansdepartementet påpekt faren for en utilsiktet avgiftsøkning som følge av at omregningen gir noe høyere CO2-tall - uten at de i denne omgang har fått gehør.
STILLING LEDIG:
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge
-
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker
Driftig uteservicemekaniker søkes til distrikt på Sunnmøre!
-
Kiesel Norge AS søker mekaniker
Kiesel Norge AS trenger flere hender, og ser nå etter dyktig mekaniker. Er det deg, eller noen du kjenner?
-
Horisont Renovasjon AS søker sjåfør til kranbil
Er DU vår nye sjåfør?
-
Veisikring AS søker medarbeider-Drammen
Er du den rette for oss?
-
ST Entreprenør AS søker betongsprøyteoperatør
Er du vår nye betongsprøyteoperatør?
-
Pon Equipment avdeling Rygge søker dyktig prepp mekaniker til verksted
Er DU vår nye prepp mekaniker?