Volvo Trucks’ autonome og elektriske kjøretøy Vera gjør seg klar til sitt første oppdrag: Transport av gods i en tilkoblet og repeterende strøm fra et av DFDS logistikksentre til en havneterminal. Det nye samarbeidet er et første skritt mot å implementere Vera i en reell transportoperasjon og utvikle hennes potensiale for andre lignende oppgaver.
Volvo Trucks’ autonome og elektriske kjøretøy Vera gjør seg klar til sitt første oppdrag: Transport av gods i en tilkoblet og repeterende strøm fra et av DFDS logistikksentre til en havneterminal. Det nye samarbeidet er et første skritt mot å implementere Vera i en reell transportoperasjon og utvikle hennes potensiale for andre lignende oppgaver.

Setter Vera i drift

Volvo Trucks' elektriske, tilkoblede og autonome kjøretøy Vera settes i drift i Gøteborg.

Publisert

Vera vil inngå i en integrert løsning for å transportere containere fra et logistikksenter til en havneterminal i Gøteborg. Oppdraget er et resultat av et nytt samarbeid mellom Volvo Trucks og ferge- og logistikkselskapet DFDS, opplyser Volvo i en pressemelding.

Formålet med samarbeidet er å sette Vera i drift på et reelt bruksområde, og å ta i bruk et tilkoblet system for kontinuerlig flyt av gods fra et av DFDS logistikksentre til en havneterminal, for distribusjon over hele verden.

I 2018 presenterte Volvo Trucks' første elektriske, tilkoblede og autonome transportløsning, laget for repeterende oppdrag i logistikksentre, fabrikker og havner. Vera er egnet for korte avstander, og frakter store mengder varer med høy presisjon.

- Nå har vi muligheten til å implementere Vera i en ideell setting og videreutvikle hennes potensiale for andre lignende operasjoner, sier Mikael Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.

Autonome og elektriske Vera-kjøretøy transporterer containere fra DFDS sitt logistikksenter til en havneterminal i Gøteborg.
Autonome og elektriske Vera-kjøretøy transporterer containere fra DFDS sitt logistikksenter til en havneterminal i Gøteborg.

Målet er å implementere et tilkoblet løsning som består av flere Vera-kjøretøy som overvåkes av et kontrolltårn. Hensikten er å oppnå en sømløs og konstant transportflyt som oppfyller alle krav til større effektivitet, fleksibilitet og bærekraft. Samarbeidet med DFDS er et første skritt mot å sette Vera i drift i et reelt transportoppdrag på forhåndsdefinerte offentlige veier i et industriområde. 

- Vi ønsker å være i forkant med tilkoblet, autonom transport. Dette samarbeidet vil hjelpe oss med å utvikle en effektiv, fleksibel og bærekraftig langsiktig løsning for å motta autonome kjøretøy som kommer til havneportenevåre, til glede for våre kunder, miljøet og virksomheten vår, sier Torben Carlsen, administrerende direktør i DFDS.

(Saken fortsetter under videoen fra Volvo)

Den autonome transportløsningen vil bli videreutviklet når det gjelder teknologi, drift og infrastruktur før den kan bli fullt operativ. Det vil dessuten bli truffet nødvendige sikkerhetstiltak for å oppfylle samfunnsmessige krav til en sikker prosess mot autonome transporter.

Video: Volvo Trucks

Etter hvert som Volvo Trucks får mer erfaring, vil Vera ha potensiale til å kunne brukes til lignende oppdrag, som et supplement til dagens transportløsninger.

- Autonom transport med lavt støynivå og nullutslipp kommer til å spille en viktig rolle i fremtidig logistikk, og den vil være til nytte for både næringslivet og samfunnet. Vi ser dette samarbeidet som en viktig start, og vi vil være med på å videreutvikle dette området. Det kan være at Vera har en fartsgrense, men det har ikke vi. Testingen har allerede startet, og vi kommer til å implementere løsningen i løpet av de neste årene, sier Mikael Karlsson.