120 mill. til fjerning og sikring av planoverganger
Bane Nor bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av planoverganger i 2019. Siste tre år er 72 usikrede planoverganger lagt ned.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Hvert år skjer det flere trafikkulykker på planoverganger. Noen har ført til tragedier og det er veldig vondt å tenke på. Ikke alle er klar over hvor farlig det er å krysse en jernbanelinje. Vi legger ned mange planoverganger hvert år og jobber stadig med sikringstiltak, men det er uhyre viktig at trafikantene er oppmerksomme. Tog kan verken bråbremse eller svinge unna. Lokfører tuter og bremser, men blir vitne til at ulykken inntreffer uten å kunne stoppe i tide, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor.
Alle usikrede planoverganger skal vekk
De siste årene er arbeidet med planoverganger intensivert. 72 usikrede planoverganger er lagt ned siste tre år. Siden 1950 er det fjernet over 1500 planoverganger i Norge og ulykkestallene går nedover.
- Vi jobber kontinuerlig med å legge ned planoverganger. I år bruker vi 120 millioner kroner på fjerning og sikring. De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Skarpen.
- Det er et krevende arbeid å legge ned en planovergang, men våre folk er sterkt motiverte for jobben. Alternative veiløsninger, jordvern, kommunale planprosesser og private rettskrav er blant de tingene som må tas hensyn til.
Alle usikrede planoverganger er på privat vei/grunn. På offentlig vei er alle planoverganger sikret med lyd og lys, eller lyd, lys og bom, ifølge Bane Nor.
Fjerning av planoverganger
Bane Nor SF arbeider etter en overordnet plan som har som mål å fjerne planoverganger i prioritert rekkefølge.
Risikoen for alvorlige ulykker er størst på usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy, og fjerning av disse prioriteres derfor høyest.
I sommeren 2019 er det lagt ned flere planoverganger på Rørosbanen, Dovrebanen og Gjøvikbanen.
Nye strekninger bygges uten
Nye jernbanestrekninger bygges uten planoverganger. Når en ny strekning tas i bruk, legges den gamle ned og dermed forsvinner gamle planoverganger.
I Norge er det ikke tillatt med planovergang på dobbeltspor, og det er heller ikke tillat å anlegge nye planoverganger. Nye strekninger er bygget og bygges langs Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør- Oslo
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter med lokal forankring i Oslo?
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter på Østlandet?
-
Isachsen Anlegg AS søker kontraktsingeniør
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA i Oslo-området!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA på Østlandet
-
Norsk Polarinstitutt søker mekaniker, OVT 2025-2026
Vil du jobbe i Antarktis?
-
Peab Anlegg AS søker maskinførere og anleggsrørleggere
Vi søker fagarbeidere til Peab Anlegg AS - Nye Lufthavn Bodø!
-
Nordic Crane søker mobilkranførere i Haugesund
Er DU vår nye mobilkranfører?