Et bio-løft for transporten
Energiselskapet St1, som driver landets Shell-stasjoner, bygger nytt bioraffineri ved sitt oljeraffineri i Gøteborg.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Forventet produksjonsoppstart er i 2022 med et mål om en årlig produksjonskapasitet på 200.000 tonn fornybart drivstoff.
Ifølge pressemeldingen bygger St1 bioraffineri for å produsere fornybar diesel og flydrivstoff.
Designet av bioraffineriet gir fleksibilitet til å prosessere et stort spenn av råstoff som møter både dagens og morgendagens spesifikasjoner for fornybart drivstoff som HVO-diesel, fornybart flydrivstoff og nafta.
I tillegg vil ny infrastruktur og nødvendige bruksanlegg installeres for å muliggjøre import og innmating av råstoff, samt produksjon og distribusjon av det fornybare drivstoffet. Verdien av alle de tilknyttede investeringene befinner seg i størrelsesordenen av 200 millioner euro.
For tungtransporten
I fjor lanserte St1 det fornybare drivstoffet RED95, et ledd i St1s og ASKOs samarbeid om CO2-reduksjon.
RED95 er en helt fornybar etanoldiesel som består av 95% bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer.
St1 produserer avansert etanol i Finland og Sverige, og fornybar etanoldiesel for tungtransport ble først lansert i Finland i 2011.
Nå har RED95 kommet på Shell-stasjoner i Norge. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, har over lengre tid jobbet med å få på plass den nødvendige logistikken som muliggjør bruken av etanoldieselen RED95 i norsk tungtransport.
Svært CO2-bevisst
Det nordiske energiselskapet St1 er har visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Det innebærer en kontinuerlig styrking og utvikling av produksjon av fornybar energi, for derved å redusere CO2-utslippet fra ulike sektorer.
- Det nye bioraffineriet vil bidra til utslippskutt i transportsektoren, og vi ønsker å introdusere flere og flere bærekraftige alternativer til våre kunder, sier Bo-Erik Svensson, administrerende direktør ved St1 Refinery i Gøteborg.
St1 har lang erfaring med å produsere avansert etanol til transportbruk fra ulike avfallsstrømmer. Et av de etanolproduserende bioraffineringsanleggene er integrert i St1s raffineri i Gøteborg.
St1 piloterer også produksjon av avansert etanol fra stivelsesavfall fra cassava i Thailand. Selskapet utvikler og ny teknologi for produksjon av avansert etanol med et sterkt fokus på lignocellulosisk råstoff. Det første Cellunolix®-anlegget som produserer avansert etanol fra sagspon er lokalisert i Kajaani i Finland.
St1 har mer enn 1300 energistasjoner under merkevaren St1 og Shell i Norge, Sverige og Finland. Med hovedkontor i Helsinki har St1 mer enn 750 ansatte i Norge, Sverige og Finland.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll