Fra venstre: Pablo Sonnendrücker, (Salini Impreglio), Stine Ilebrekke Undrum (Bane Nor) og Giorgio Cassina (Imresa Pizzarotti), ser fram til å starte samarbeidet om å bygge nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Foto: Trine Bratlie Evensen, Bane NOR

Italienere fikk kontrakt på Vestfoldbanen

Skal bygge nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke-Barkåker.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tirsdag 8. oktober signerte Bane Nor kontrakt for nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke-Barkåker, på Vestfoldbanen. Det var en totalentreprise for underbygningsarbeidene som ble signert med det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A.

Kontrakten som har en verdi på 3660 millioner kroner og omfatter underbygningsarbeider for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i kontrakten er bygging av to bruer, tre tunneler på til sammen 5.3 km, samt ny Skoppum stasjon ca 1,3 km sørvest for dagens Skoppum stasjon, melder Bane Nor i en pressemelding.

- Ny aktør

- Vi er trygge på at vi har valgt entreprenører som har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost, sier utbyggingsdirektør i Bane Nor, Stine Ilebrekke Undrum.

- Vi synes det er spennende med en ny aktør på det norske markedet, og vi ser frem til et fruktbart samarbeid med å skape fremtidens jernbane. Det nye dobbeltsporet skal legge til rette for flere tog mellom Oslo og Tønsberg, og dette prosjektet skal bidra til å gi de reisende en bedre og mer effektiv hverdag, når det åpnes for trafikk i 2024, sier Undrum.

Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. ble enige om å opprette et arbeidsfellesskap for å utnytte felles kompetanse og erfaring for å gjennomføre dette prosjektet på best mulig måte.

Bygget i København

- Salini-Impregilo og Impresa Pizzarotti er stolte over at Bane Nor har valgt vårt arbeidsfellesskap til å gjennomføre underbyggingsarbeidene for denne viktige delen av InterCity-utbyggingen på Østlandet, sier Global Operations Executive Director i Salini-Ipregilo, Pablo Sonnendrücker.

- Vi er også stolte over at vi nå kan bringe vår internasjonalt anerkjente jernbaneekspertise til Norge. Denne kontrakten signeres kun få dager etter åpningen av Cityringen metrolinjen i København, Danmark, som var starten på Salini-Ipregilos etablering i Norden, sier Sonnendrucker.

Ferdig i 2024

Arbeidsfellesskapet går umiddelbart i gang med å etablere riggplasser for å starte forberedende arbeider. Hovedarbeidene skal etter planen starte i november/desember og det nye dobbeltsporet skal etter planen åpnes for trafikk i slutten av 2024.

Jernbanetekniske arbeider vil bli utført med entreprenør som vil bli kontrahert senere i år, med planlagt oppstart av arbeidet våren 2022.

Powered by Labrador CMS