Entreprenører skal tidligere inn i Vegvesen-prosjekter
I dag er det slik at Statens vegvesen ikke kan involvere en entreprenør til å bygge et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Stortingets behandling skjer dessuten først etter at regulerings-planleggingen er ferdig og siste eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført.
Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen mulighet til å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planleggingen, slik Nye Veier kan gjøre.
- Vi foreslår nå to modeller for tidlig involvering av entreprenører som Statens vegvesen kan teste ut. Målet er å finne mest mulig effektive løsninger for gjennomføring av veiprosjekter som kan bidra til reduserte utbyggingskostnader, økt nytte og kortere byggetid. Vi skal ikke sløse bort folks penger, derfor er det viktig at vi ser på flere modeller, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
To modeller
Statens vegvesen skal teste ut to modeller:
Modell I innebærer at Stortinget gir klarsignal til prosjektet med nødvendige forbehold om endringer i prosjektet, før det det er vedtatt reguleringsplan i prosjektet. Deretter kan Statens vegvesen involvere entreprenører i en tidlig fase i reguleringsplanarbeidet for å være med å utvikle prosjektet i samarbeid med Statens vegvesen. Dette vil skje etter at den eksterne kvalitetssikringen (KS2) er gjennomført, men KS2 vil da være basert på mer uavklart plangrunnlag enn i dag.
Dersom prosjektering og prosjektutvikling skjer innenfor rammene fra KS2, skal prosjektet gjennomføres i tråd med Stortingets vedtak. Dersom det ikke er innenfor rammene, skal prosjektet tilbake til Stortinget.
Kontraktene vil inneholde mekanismer for å avslutte kontrakten dersom Vegvesenet og entreprenøren ikke blir enige om kontraktsummen.
Model II er basert på at kontraktstrategien blir kvalitetssikret tidlig i forprosjektfasen. Kvalitetssikringen av kontraktstrategien skjer da separat fra de andre temaene i den eksterne kvalitetssikringen (KS2).
Kvalitetssikringen skal da først og fremst se på om det er grunnlag for at entreprenører bør involveres i en tidlig fase.
Dersom det blir inngått en kontrakt om tidlig involvering, skal denne ta forbehold om at Stortinget senere skal ta stilling til prosjektet. Når planleggingen er ferdig, skal hele prosjektet gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2) som vanlig.
Glad for å få «større armslag»
- Vi har nå bedt Statens vegvesen om å finne aktuelle prosjekter der vi kan teste disse modellene. Det vil være viktig å dokumentere hvilke innsparinger vi oppnår med de ulike modellene. På den måten kan vi høste erfaringer og velge den beste løsningen for fremtiden, sier Dale.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, er glad for at Vegvesenet får «større armslag» i planleggingen:
- Når vi får ombord entreprenører før prosjektene låses i reguleringsplaner, får vi gode muligheter til å ta de optimale valgene, sier hun.
Dahl Hovland har som tidligere adm. direktør i Nye Veier AS erfaring med å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planleggingen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll