Forlater førersetet i Orkla Shipping
En epoke er over for Orkla Shipping & Trading AS når Atle Olav Larsen etter 36 år fratrer som daglig leder 1. mars.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Fra samme dato overlater han sjefsstolen til sønnen Terje Larsen som også er logistikkdirektør i selskapet.
– Det er på tide å slippe yngre krefter til for å utvikle det snart 40 år gamle selskapet videre, sier Atle Olav Larsen som går inn i en 100 prosent stilling som Logistics Spesialist med fokus på salg og oppfølging av selskapets viktigste kunder samt terminaldrift og ansvar for selskapets kjøretøyer og materiell.
Både far og sønn Larsen har lang fartstid i bedriften. Terje har vært ansatt siden 2003, mens Atle Olav kan se tilbake på godt og vel 36 år i Orkla Shipping & Trading.
Terje Larsen over en tradisjonsrik bedrift som går godt med en omsetning på vel 55 millioner kroner. Og det som startet med én ansatt i 1981, gir i dag levebrød til 30 personer.
Orkla Shipping & Trading eier i dag 19 vogntog og det meste av utstyret i Orkanger Havn, der de også tar hånd om containervirksomheten. Bedriften leier et ni mål stort havneareal sammen med havnas største kunder, Elkem Thamshavn og Washington Mills.
Kontinental spedisjon
Orkanger-selskapet har utviklet seg fra å være et ”rent” spedisjonsfirma til å bli et av regionens største transportfirma med et variert utvalg av eget materiell.
Selskapet har sakte men sikkert økt sine markedsandeler på containersiden, og drifter i dag Midt-Norges største containerterminal.
– Vi må ha muskler nok til å møte fremtidens krav innen vår bransje, har Larsen uttalt til oss tidligere, og viser til at Orkla Shipping & Trading i dag fremstår som en erfaren aktør innen logistikkløsninger for midt-norsk næringsliv.
Var med på NCL-utviklingen
Han var også med på å bygge opp det 26 år gamle North-Sea Container Line AS (NCL), det ledende containerrederiet mellom de store containerhavnene i Europa og Vest-, Midt- og Nord-Norge.
Hver uke kommer båter lastet med gods inn til havna på Orkanger, Midt-Norges største containerterminal og portalen til Midt-Norges næringsliv.
Herfra tar Orkla Shipping & Trading over ansvaret og frakter varene ut til kundene. Selskapet sørger også for at eksportvarer fra lokale bedrifter blir med ut i den store verden.
Larsen har jobbet i selskapet siden det ble etablert i 1981, og har vært daglig leder nesten like lenge. Han hadde mange år i transportbransjen bak seg da han og kompanjongen i 1994 ble sittende som hovedaksjonærer i firmaet.
Ifølge Larsen er NCL-tilbudet med rask og god transportservice til og fra kontinentet av meget stor betydning. Haugesund-rederiet har i årenes løp satset på Orkanger som anløpshavn. NCL er et veletablert rederi i fast rute mellom Rotterdam, Hamburg, Immingham, Bremerhaven og Orkanger. Gjennom dette tilbudet får Trondheimsregionen en rask og god transportservice til og fra kontinentet.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll