50 ÅR: Sandvik har tatt Toro-navnet tilbake. Nå feirer Toro 50 år, og første markering er lanseringen av gruvelasteren Toro LH410 med 10 tonns nyttelast. Foto: Sandvik
50 ÅR: Sandvik har tatt Toro-navnet tilbake. Nå feirer Toro 50 år, og første markering er lanseringen av gruvelasteren Toro LH410 med 10 tonns nyttelast. Foto: Sandvik

Ny Toro på plass

TUNNEL OG GRUVE: Sandvik introduserer den nye Toro LH410-lasteren for tunnel.

Publisert Sist oppdatert

Sandvik varsler et begivenhetsrikt 2021, både for nye og oppgraderinger av tidligere modeller i Toro-familie.

Først ut er LH410, en gruvelaster med 10 tonn nyttelast som er fullstendig fornyet. Maskinen bygger rett nok på det beste fra forgjengeren Sandvik LH410, men det er også lagt til mye nytt og forbedringer som høye rampehastigheter og rask fylling. Sandvik hevder også at maskinen har «overlegen» løftehøyde.

Funksjoner

Nye LH410 har Sandviks intelligente styringssystem med en 7"-berøringsskjerm som brukergrensesnitt. Flere nye alternativer kan benyttes for å skreddersy hver enkelt laster til kundens behov. Blant tilgjengelige funksjoner er antispinnsystem, førerhastighetsassistent og integrert vektsystem. Gruvelasteren er også fullt kompatibel med AutoMine-løsninger fra Sandvik. Innen sikkerhet trekker Sandvik spesielt frem ny uttrekkingskrok, oppdatert dørsperre, forbedret tilgang og nye typer brannhemmende systemalternativer.

Ut fra hvor lasteren skal benyttes, kan kunden velge fra Tier II til toppmoderne Steg V dieselmotorer. Steg V-motoren bruker passiv DPF-regenerering som kjøres under normal drift. Den modulerende motorbremsen gir bedre kontroll over kjøretøyets hastighet i nedoverbakke, samtidig som overoppheting av bremser og girkasse og bremseslitasje minimeres.