
Anleggsplasser skal bli mer bærekraftige med kunstig intelligens
Det bergensbaserte programvareselskapet Ditio skal gjøre anleggsplasser mer bærekraftige med kunstig intelligens og henter penger i en ny emisjon.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Inn på eiersiden kommer Dovetail med Ferd Impact Investing, og Construct Venture.
Internasjonale vekstambisjoner
På kort tid har nykommeren Ditio etablert seg som en ledende leverandør av sanntidsdata og AI-løsninger for digital styring av prosjekter i norsk anleggsbransje. Selskapet utvikler blant annet kunstig intelligente verktøy for sporing, planlegging og optimalisering av massetransport, som skal bidra til å gjøre anleggsplasser mer bærekraftige.
Nå har selskapet hentet inn ny kapital for å sikre ytterligere vekst og internasjonal ekspansjon. De nye investorene er Dovetail med Ferd Impact Investing, samt Construct Venture – Obos og AF Gruppens felles satsing på vekstselskaper. Skanska – som har vært på eiersiden siden 2019 – fortsetter som største aksjonær.
Eierlaget styrkes med både industriell og internasjonal programvarekompetanse som fyrer opp under selskapets vekstambisjoner. Ditio skal ikke bare bruke kunstig intelligens for å effektivisere prosessen med å kutte utslipp, men skal bli den foretrukne software-leverandøren for både store og små aktører i det globale bygg- og anleggsmarkedet.
– Vi hadde vårt første møte med Ditio i februar i fjor, og alt vi har lært om dem det siste året har gjort oss trygge på at vi er en god match, sier Codruta Gamulea Berg, Partner i Dovetail, som investerer i teknologibaserte selskap. – Vi har snakket med mange av selskapets kunder og er ekstremt imponerte over tilbakemeldingene. Det er sjeldent at et produkt treffer så godt i en lite digitalisert bransje hvor det har vært notorisk vanskelig å få tilgang til – og verdi ut av – data.
Sterke industrielle eiere
Når også Construct Venture – med Obos og AF Gruppen i ryggen – går inn på eiersiden, blir det en betydelig felles satsing fra noen av de største aktørene i bransjen.
– AF Anlegg testet Ditios software på E39 Kristiansand – Mandal, med svært gode tilbakemeldinger. Vi har sterk tro på Ditio kommersielt og opplever at løsningen har høy industriell relevans, og ønsker med denne investeringen å bidra til en kraftsamling innen bygg- og anlegg for å effektivisere bransjens ressursbruk og miljøeffekt, sier Jan Fossgård i Construct Venture.
Oversikt og bærekraft
Ditio gir kunder muligheten til å strømme sanntidsdata fra anleggsplassen, og gir full oversikt over alt fra timeregistrering til oppfølging av underleverandører, lass-lister, lokasjon og utstyr. Skanska ble Ditios første store kunde for noen år siden, og siden har flere store aktører som Spordrift, Veidekke, Risa og HI Entreprenører sluttet seg til kundelista.
– Det er kjekt å se at vi er en foretrukket leverandør hos de større entreprenørene, som gjerne har vokst fra systemene som passet når kravene, kompleksiteten og selskapet var mindre. Vi ser ut til å ha knekt en kode som gir en positiv opplevelse for anleggsarbeidere å samle inn data i sanntid, som en naturlig del av arbeidsflyten. Det er spesielt givende å se hvordan kundene bruker Ditio-data for å utvikle avanserte analyser for bedre kontroll over ressursbruk, lønnsomhet og CO₂-utslipp, forteller Erik Aadland, CEO Ditio.
Det er bærekraftsaspektet som er spesielt interessant for Skanska, som har forpliktet seg til å bli klimanøytrale i 2045, og skal halvere sine utslipp allerede innen 2030.
– Norske anleggsmaskiner går eksempelvis på tomgang i nær halvparten av arbeidstiden, og står for en femtedel av klimagassutslippene fra bygg- og anleggsnæringen. Integrering av teknologier som ruteoptimalisering gjennom maskinlæring og kunstig intelligens i sanntidsstyring av anleggsmaskiner gir sjåføren kontroll over lasten, anbefaler optimal hastighet og reduserer ineffektiv tomgangstid. Noe som resulterer i bedre utnyttelse av maskinene og lavere klimagassutslipp, sier Christoffer Hernæs, CDO i Skanska og styreleder i Ditio.
Ditios nye massetransportløsning reduserer ikke bare tomgangstid, men effektiviser også prosessen med å sørge for at ikke-forurenset jord- og steinmasser blir gjenvunnet eller utnyttet, mens forurensede masser blir transportert til godkjente deponi.