Laseren gjør at det blir lettere å bygge tunneler mest mulig likt som tunneltegningene.

Bygger E6-tunneler med hjelp av egenutviklet laser

Med egenutviklet laserteknologi kutter entreprenøren Acciona CO₂-utslipp og kostnader under byggingen av nye E6 Ranheim-Værnes.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Laseren vi bruker er like enkel som den er genial. Den er liten, har lav vekt, er enkel å operere og sparer oss for mye tid og kostnader. Samtidig som CO₂-utslipp kuttes fordi teknologien sparer oss for unødvendig transport, tunneldriving og arealbeslag. Dette er utvilsomt en banebrytende teknologi som gir store gevinster ved tunneldriving, sier Jacobo Arnanz, Anleggsdirektør i Acciona i Norge.

Acciona bygger firefelts E6 mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag for byggherre Nye Veier AS.

Forenkler tunneldriving

Jacobo Arnanz forteller at avvik mellom teoretisk tverrsnitt og faktisk tverrsnitt av tunnel er en av de største utfordringene ved konvensjonell tunneldriving.

- Med Accionas laserteknologi øker presisjonen mellom såkalte designseksjoner og reelle konstruksjonsseksjoner med mer enn 60 % sammenlignet med metoder uten denne kontrollmekanismen, sier han.

Gevinsten er kutt i både CO₂-utslipp og kostnader i forbindelse med byggingen.

Lasermåling i tunnel.

- Laseren lager en sammenhengende kontur av det teoretiske tverrsnittet i sanntid. Den «tegner» med andre ord profilen som tunnelen skal ha på fjellveggen. Slik får maskinoperatørene og tunnelingeniørene en referanse som gjør tunneldrivingen enklere og langt mer nøyaktig, fordi den tillater tettere boremønster og unødvendig pigging, forklarer Arnanz.

- Laseren bidrar dermed til å redusere sjansene for kostnadsoverskridelser forårsaket av geometriske variasjoner ved bygging av denne typen infrastruktur. Driften av laseren er svært brukervennlig, og kan enkelt opereres av teamet som arbeider i tunnelen. Ingen spesiell opplæring er nødvendig, sier Arnanz.

Kutter CO₂-utslippene og bevarer natur

Bevaring av matjord og reduksjon av klimagassutslipp er sentrale prosjektmål i byggeprosessen. Mer nøyaktig tunnelboring betyr at mindre masse må fraktes ut. Det fører til færre transporter ut av tunnelen og dermed lavere dieselforbruk. I tillegg reduseres behovet for areal til deponi. I sum bidrar dermed laseren bidrar til å redusere CO₂-utslippene på prosjektet.

- Acciona har vært karbonnøytralt selskap siden 2016. Vi er alltid på jakt etter nye og innovative løsninger som kan effektivisere prosesser og gjøre prosjektene mer bærekraftige. Laseren vi bruker i prosjektet er ett av flere eksempler på vellykkede innovasjoner vi har utviklet, testet og som nå brukes for å gjøre anleggsarbeid mer bærekraftig over hele verden, sier Arnanz.

Til topps i prestisjefylt kåring

De store fordelene ved laseren har blitt lagt merke til også utenfor Acciona. Nylig ble det kjent at laseren stakk av med seieren under utdelingen av Leonardo Torres Quevedo National Engineering Innovation Award som gikk av stabelen 30. november.

- Vi er glade for å ha fått denne anerkjennelsen. Vi investerer milliarder i forskning, teknologi og utvikling gjennom våre egne avdelinger og samarbeider med universiteter og selskaper over hele verden. Det gir resultater vi kan være stolte av, sier Arnanz.

Powered by Labrador CMS