KLARE: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland, konserndirektør i Skanska, Stein Ivar Hellestad og ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krogh er klare for første tak med gravemaskinen på E102 Fornebukrysset-Strand. Emil Randbo fra Marthinsen og Duvholt satt i førersetet i gravemaskinen da det første offisielle skuffetaket ble gjort.

Klar, ferdig, grav….

Og så var Fornebukrysset-Strand i gang.

Et godt gravetak med en 14 tonns elektrisk gravemaskin markerte at anleggsarbeidene på den største entreprisen på etappe 1 av E18 Vestkorridoren er i gang.

Arbeidene på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand omfatter blant annet bygging av 2,3 kilometer ny E18 mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. Store deler av europaveistrekningen legges under bakken, enten som del av Høviktunnelen eller Stabekklokket. I tillegg inngår byggingen ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre lenke), hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer i tilstøtende lokalveisystem med gang sykkelveier. Rundt 60 større og mindre konstruksjoner og tekniske bygg inngår i kontrakten med Skanska.

– Det er et komplekst puslespill som skal på plass med mange brikker som skal legges. Og jobben skal det skal vi gjøre på en sikker måte og på en måte som tar hensyn til omgivelsene våre, sa veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

80 prosent av massene skal gjenbrukes

Veidirektøren var særlig opptatt av at det på entreprisen er satt ambisiøse mål og krav til bærekraft. 

- Dette anlegget skal i Breeam Infrastructure oppnå karakteren Excellent. Blant annet skal 80 prosent av massene på anlegget gjenbrukes, poengterte veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

I kontrakten med leverandør Skanska slås det fast at anlegget skal oppnå karakteren «Excellent» i Breeam Infrastructure (klassifiseringssystem som dokumenterer omfanget av bærekraftsarbeid for infrastrukturprosjekter). 

Blant annet skal 80 prosent av massene fra anlegget skal gjenbrukes, noe som innebærer at det aller meste av betong, asfalt og andre masser skal kruses og brukes på nytt. Skanska har også forpliktet seg til å redusere prosjektets klimaavtrykk med ytterligere 10 prosent sammenlignet med Vegvesenet sine krav. 

Rykker stadig nærmere

Ordfører Lisbeth Hammer Krogh var særlig opptatt av vi med anleggsstarten rykker et stort steg nærmere dagen da store deler av E18 er plassert under bakken og det er på plass en ny veiforbindelse til Fornebu.

– Vestre lenke og Fornebubanen en absolutt forutsetning for å kunne bygge ut 11.000 nye boliger og 30.000 nye arbeidsplasser på Fornebu. Dere som er her i dag er med på å sikre grunnlaget for en boligbygging uten sidestykke, sa hun til frammøtte tilhørere fra Vegvesenet, Skanska og rådgivere.

Alle skal trygt hjem

En stolt konserndirektør, Stein Ivar Hellestad viste til at Fornebukrysset-Stand er Skanskas fjerde kontrakt på E18 Lysaker-Ramstadsletta. 

Han understreker at sikkerhet også i dette prosjektet skal spille hovedrollen.

– Det skal være sikkert for oss som jobber her, de mange som har hus her, alle som sykler, alle som går, for skoler og for alle andre som ferdes nær anleggsområdet. Vårt mål er; alle skal komme trygt hjem, understreket han.

Powered by Labrador CMS