FAKTISKE FORBRUKSTALL: Nå skal det bli mulig å måle forbedringer i energiforbruk og utslipp på en mye bedre og riktig måte enn tidligere.

Langt bedre målinger av energiforbruk og utslipp

ZEEKIT: Utviklet løsning for gi reelle utslippstall for anlegg, asfalt, drift og vedlikehold.

Publisert Sist oppdatert

Zeekit lanserer nå en helt ny løsning, som gir entreprenører langt bedre målinger av energiforbruk og utslipp på lastebiler og anleggsmaskiner, skriver de i en pressemelding. 

- Vi presenterte systemet på Statens vegvesens dialogkonferanse i går, forteller Thomas Tvetbråten, teknisk direktør i Zeekit AS.

BEDRE KLIMADATA: I dag beregner man utslipp ved hjelp av sjablongtall, det gir upresise klimadata som ikke bør brukes i forbedringsarbeid, forklarer Thomas Tvetbråten.

Løsningen er utviklet for å møte Statens vegvesens nye krav om rapportering av faktisk forbruk av energi og utslipp på en drift og vedlikeholdskontrakt. Dette er kravstilt i kontrakten for Vestfold/Telemark og tas i bruk fra høsten av, og det er nå montert i lastebiler drevet av diesel, biogass og el.

Sjablongtall og upresise data

- I dag beregner man utslipp ved hjelp av sjablongtall, det gir upresise klimadata som ikke bør brukes i forbedringsarbeid. Det vi nå tilbyr gir svært presise klimadata som skaper store muligheter for analyse og forbedringsarbeid, sier Thomas Tvetbråten, Teknisk direktør i Zeekit AS.

SANNTID: Forbruksdata leses av via en egenenhet som er koblet til bilens digitale styringssystem og sendes i sanntid til Zeekits servere. D

Teknologien gir entreprenører oversikt over energiforbruk og utslipp helt ned på veistrekke-nivå. Løsningen vil drastisk forbedre kvaliteten i klima- og miljørapportering. Det vil også gi entreprenørene mulighet til å måle effekten av forbedringstiltak, i jakten på lavere utslipp og kostnader.

- I vinterdrift er dette med å ta klima og miljø inn i kontraktene, og faktisk belønne godt klimaarbeid finansielt, nytt. Det er utbredt innen asfaltering, der vi også jobber tett med entreprenørene. Dette viser at å sette krav, fører til innovasjon. Løsningen vi nå legger frem, finnes ikke på markedet i denne form, sier Tvetbråten.

Det er Zeekits mer enn 15-årige erfaring med datafangst fra tunge kjøretøy, som har lagt grunnlaget for den nye løsningen, legges det til.

Uten krøll

Forbruksdata leses av via en egenenhet som er koblet til bilens digitale styringssystem og sendes i sanntid til Zeekits servere. Det endelige resultatet presenteres digitalt for entreprenøren, og kan brukes til beslutningsstøtte, analyser og som grunnlag for ulike rapporter. Entreprenøren kan hente ut faktiske forbrukstall på flåtenivå eller i ulike prosjekter. En bil kan jobbe på mange prosjekter samme dag uten at det blir krøll i klimarapporteringen. Dette er nytt. Det gir muligheter for å måle forbedringer i energiforbruk og utslipp på en mye bedre og riktig måte enn tidligere.

- Frem til nå har man måttet gjennomføre kompliserte undersøkelser for å teste ut hvordan utstyr påvirker energiforbruk. Små forskjeller i hastighet og friksjon fra for eksempel brøytestål kan gi store utslag i energiforbruk, dette kan vi nå teste i driftsfase. Det gir store muligheter for de som er villige til å gå systematisk til verks, sier Tvetbråten.

Om Zeekit AS:

Etablert i 2003
Ansatte: 30
Base: Trollåsen
Daglig leder: Robert Bengtsson-Fosen
Omsetning 2022: 41 millioner kr
Norsk leverandør av SaaS-løsninger til det nordiske markedet innen feltservice, flåtestyring og elektroniske kjørebøker.

Fremover vil det bli stadig flere elektriske biler brukt i drift og vedlikehold, men teknologien som nå leveres vil spille en stor rolle også fremover. Systemet vil angi energiforbruket, ladetid og status ved ulike temperaturnivåer, men også batterinivået på hver enkelt bil i hele flåten. Det gir entreprenøren viktig beslutningstøtte i den daglige driften av kontraktene. I tillegg får de unik innsikt i hvor ladepunkter er, eller bør plasseres ut langs veinettet opp mot kapasitet behov og krav.

Med stadig flere elektriske lastebiler og annet tungt utstyr på veien er vi veldig spente på resultatene. Oversikt over energiforbruk, ladetid og batteritilstand på flåtenivå er kritisk informasjon for entreprenørene og kan være av stor økonomisk betydning. Vi ser store muligheter også utenfor drift og vedlikehold, sier Tvetbråten.

Powered by Labrador CMS