Her jobbes det med tunnelinnslaget til en av tunnelene.

LNS er i gang med anleggsarbeidet på E6 Kvænangsfjellet

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statssekretær John-Ragnar Aarset var før helgen med på å markere at Nye Veier og entreprenør LNS er i gang med anleggsarbeidet som skal gi en mer forutsigbar ferdsel over Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark.

Aarset roste Nye Veiers måte å arbeide med oppgaver som ikke utelukkende handler om høye trafikktall og firefelts veier.

- Nå er Nye Veier i gang i Nord-Norge også. Bare to år etter at de tok over prosjektet, setter de i gang. Det viser tydelig at de prioriterer prosjekter fra hele sin portefølje. De jobber hardt for å finne gode og rimeligere løsninger i alle prosjektene, sa Aarset.

Prosjektet, som blant annet omfatter to tunneler knyttet til fjellovergangen som svært ofte er vinterstengt, har en kostnadsramme på snaue to milliarder kroner. Ved stengning må trafikantene i dag kjøre lange omveier via Finland.

Ordfører Hilde Nyvoll (t.v.) i Nordreisa kommune og formannskapsmedlem Vera Wassnes i Kvænangen kommune er svært fornøyde med at prosjektet er kommet til anleggsfasen. I midten Nye veiers prosjektsjef, Steinar Rask.

- Vinterstengte fjelloverganger er en stor utfordring i Nord-Norge. Derfor er slike veiprosjekter viktige. Det fører til at veien er mer åpen, og vi får færre lange omkjøringer. Da kommer folk og varer fortere fram. Det betyr penger spart, og er viktige for samfunnet, sa Aarset da han inspiserte anlegget på fjellets nordside.

Også ordfører Hilde Nyvoll i Nordreisa kommune understreket betydningen av prosjektet, og berømmet det gode samarbeidet kommunen har hatt med Nye Veier.

Neste uke settes den første salven av i det som skal bli Kvænangsfjelltunnelen. Det er Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) som er totalentreprenør for prosjektet. Selskapet har hovedkontor i Risøyhavn på Andøya.

Powered by Labrador CMS