- At Ironbark velger LNS som sin gruveentreprenør og samarbeidspartner, er en meget stor fjær i hatten til hele LNS-konsernet. Dette kommer til å bety ny stor aktivitet både for LNS og LNS Spitsbergen, sier konsernsjef Frode Nilsen i LNS. Bilde fra Arctic Entrepreneur 2022.
- At Ironbark velger LNS som sin gruveentreprenør og samarbeidspartner, er en meget stor fjær i hatten til hele LNS-konsernet. Dette kommer til å bety ny stor aktivitet både for LNS og LNS Spitsbergen, sier konsernsjef Frode Nilsen i LNS. Bilde fra Arctic Entrepreneur 2022.

Verdens nordligste:

LNS skal drive ny stor gruve på Grønland

- Dette er med stor sannsynlighet den mest kompliserte gruvedriften som noen gang er utført, sier konsernsjef Frode Nilsen i LNS.

Publisert Sist oppdatert

Australske Ironbark Zink Ltd og LNS har underskrevet en intensjonsavtale (Memorandum of Understanding, MoU) for gruvedrift, logistikktjenester og utbygging av sink- og blygruven i Citronen Fjord på Nord-Grønland.

Gruven ligger på 83 gr. nord (Longyearbyen ligger på 78 gr. nord) og vil være verdens nordligste gruve. LNS ble valgt av Ironbark på bakgrunn av den lange erfaringen med prosjekter i Arktis, Antarktis og polare områder samt det LNS har gjort ved sine gruveprosjekter.

Sinkforekomsten i Citronen Fjord regnes som en forekomst i verdensklasse og har et gjennomsnittlig innhold av 4,7 % sink og 0,5 % bly.

LNS skal både drive dagbrudds- og underjordsdrift. Oppbyggingen av selve gruven med all infrastruktur forventes å starte i 2023. Det skal bygges ut flyplass, havn, veier, boligrigger, kontorer, messe, oppredningsverk, lager, verksteder m.m. Selve gruvedriften har forventet oppstart 2024.

Dette prosjektet kommer til å bli ett av de største som LNS har vært involvert i. Gruven har en levetid på ca. 20 år.

Utfordrende logistikk

Oversikt over gruveområdet.
Oversikt over gruveområdet.

- Logistikken rundt driften i Citronen Fjord er meget utfordrende. Området er kun isfritt to til tre måneder per år. I dette korte tidsvinduet skal all sinkkonsentrat skipes ut og alle nødvendige materialer for neste års drift skipes inn. Resten av året er det kun adkomst inn til gruven med fly, skriver LNS i en nyhetsmelding.

Nærmeste flyplass er Longyearbyen Flyplass og mye av logistikken vil gå via Longyearbyen.

Ny stor aktivitet for LNS og LNS Spitsbergen

- Dette er med stor sannsynlighet den mest kompliserte gruvedriften som noen gang er utført. At Ironbark velger LNS som sin gruveentreprenør og samarbeidspartner, er en meget stor fjær i hatten til hele LNS-konsernet. Dette kommer til å bety ny stor aktivitet både for LNS og LNS Spitsbergen, sier konsernsjef i LNS, Frode Nilsen.

- Vi har gjennom mange år opparbeidet oss en betydelig kompetanse og kan vise til svært gode resultater fra prosjekter hvor logistikken har vært svært utfordrende. Ikke minst er det viktig at vi leverer på en bærekraftig måte. Å jobbe på 83 gr. nord med mørketid og med de klimatiske utfordringer dette gir, er det få som har gjort før oss. Vår arbeidsstokk er svært kompetent, og den består av ansatte som kan jobbe mye ute i felt og kan vise til virkelig å ha vært ute en vinterdag før. Vi er svært stolte og glade over å bli den foretrukne samarbeidspartneren for Ironbark.

Powered by Labrador CMS